L 144 variabla i färg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sofia H
    • April 2003
    • 25

    L 144 variabla i färg?

    Hej på er! Hur ser era ancistrusar ut?

    Den sista tiden har min största ancistrus (en förmodad hona på ca 7 cm) fått mycket vackrare färger. Grundfärgen är spräckligt mörkbrun, men det läckra är att "hon" har tydliga gula "tippar" på stjärtfenan, samt en något svagare gul "tipp" på ryggfenan. Tidigare har "hon" endast varit svagt gul på stjärtfenan, så jag hoppas på att även spetsen på ryggfenan blir gulare med tiden.

    Är det vanligt att de utvecklar sådana färger? Jag tänker mig att det med tanke på alla guldancistrus säkert finns en minst sagt varierande genuppsättning i alla L 144. Kommer färgen att vara kvar, eller brukar de bli mer enhetligt bruna med åldern? Hoppas på det förstnämnda, då ska jag försöka skaffa en trevlig guldancistrus att presentera "henne" för. /Sofia.
  • JE
    • January 2002
    • 719

    #2
    Den Ancistrus du har är inte L-144 och inte heller L-144a, L-144 är en vildfångad Ancistrus från Paraguay med svarta ögon (albinoform=leucistic) och L-144a är en vildfångad Ancistrus sp vilket inte är helt omöjligt att delar av den ingår i den "vanliga ancistrusen" men dessa VF arter ser i princip identiska ut.
    De vi kallar för Ancistrus som de flesta känner till är mycket variabla i färgerna från ljusbrun till nästan svart med grå, gula och ibland nästan inga prickar alls och bär på anlag för albinism från korsade exemplar men normalt är att de ljusa banden på rygg och stjärtfena avtar och försvinner med ålder.

    Mvh Janne
    http://www.goc.se

    Kommentar

    • Sofia H
      • April 2003
      • 25

      #3
      Hej Janne!

      Det var rätt mycket på en gång... om mina fiskar inte är A. dolichopterus/L 144, vilket de är köpta som, vad är de då för art/hybrid? Inte för att jag bryr mig så mycket, men jag vill i alla fall veta vad jag har i akvariet. Vad är det rätta namnet?/Sofia.

      Kommentar

      • cremedaz
        • February 2004
        • 17

        #4
        Hej Sofia

        Jag tror att du har en odlingform av A. dolichopterus/L 144a
        L 144 är mera guldgul i färgen (hela fisken).
        Jag skulle tro att "guldancistrusen" är en korsning mellan de här båda arterna.

        Mvh Erik

        Kommentar

        • JE
          • January 2002
          • 719

          #5
          Den Ancistrus som säljs som "vanlig ancistrus" är ursprungen från A.temminki och en Ancitrsus sp som man antagit sedan 60-talet är A.dolichopterus bara för att små exemplar har vita fält på rygg och stjärtfena som det står i original beskrivningen av denna art, så när man fann sådana på den tiden så var det självklart att det var A.dolichopterus och lika självklart var det för alla akvarister inkl. bokförfattare att detta var just den och ingen behövde ifrågasätta någonting.
          Men många Ichtyologer på den sista tiden har ifrågasatt om det verkligen stämmer och det visade sig att den art vi alltid trott varit A.dolichopterus i verkligheten är en helt annan obeskriven art och därför är den en A.sp idag och detta var och är den verkliga A.dolichopterus :http://planetcatfish.com/catelog/loricari/ancistru/221_f.php
          L-144 som finns på bild i aqualogen all L-numbers är en VF från paraguay och var den enda som man fann just då men har importerats några st till Tyskland under förra året, den är inte inblandad i framtagandet utav den "vanliga gula ancistrusen" utan den kommer från de två förstnämnda.

          Mvh Janne
          http://www.goc.se

          Kommentar

          Arbetssätt...