Fjäderfens synodontis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Popolos
    • February 2004
    • 33

    Fjäderfens synodontis

    Fjäderfens synodontis

    Har 2 fullvuxna exempar av denna vackra mal och undrar om någon vet vilka yttre tecken man kan se skillnad mellan könen.
    Har tittat på artbeskrivningarna här på zoopet men där fanns inget direkt.
    Frågan är därför följande:
    På ryggfenan är den översta "Taggen" ca 2,5 cm högre än den resterande delen av fenan
    Endast den ena av mina Synodontisar har detta fenomen.

    Finns det någon annan som har Fjäderfens synodontis och har samma grej.
    Kan detta vara en Könsskillnad..??


    "Ju smutsigare kläder, Desto renare samvete"
  • Peter1904
    • February 2003
    • 1079

    #2
    Jag ska kolla på mina Eupterus när jag kommer hem ikväll.

    Kommentar

    • Peter1904
      • February 2003
      • 1079

      #3
      Har iofs svårt att tro at det är så lätt att bestämma kön på dom eftersom Planetcatfish rekommenderar denna lite omständigare metod....

      "Sexing
      First lay the fish in your hand with its head toward your palm and the tail toward your fingers. Hold the dorsal spine between your middle and ring finger so the fish is belly up and you won't get stuck (Which by the way, hurts like crazy!). The genital pore is in a small furrow of tissue (in healthy fish) and will be obstructed by the pelvic fins. Pull down on the tail gently to arch the fishes spine and the pelvic fins will stand and the furrow open to display the genital pore and the anus of the fish. The male has a somewhat ridged genital papillae on which the spermatoduct is on the back side, facing the tail fin. A gravid female will also show an extended papillae but the oviduct is on the ventral side of the papillae (And may also show a little redness if really gravid). A thin or emaciated female will have just two pink pores, the oviduct and the anus."

      Kommentar

      • Peter1904
        • February 2003
        • 1079

        #4
        Har kikat på mina eupterus (och även lite foton på dom när dom var mindra) och min slutsats vad gäller ryggfenan är att den blir högre och taggigare ju äldre/större dom blivit. Jag har inte heller någon aning vilket kön de är på mina två.

        Kommentar

        Arbetssätt...