Hur matar man malar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jaanu
    • January 2004
    • 87

    Hur matar man malar...

    Har en gibbiceps (15 cm) och en liten ancistrus. Har matat de med algtabletter, ärtor men innan de märker eller hittar upp maten (fast det står framför näsan) äter guldfiskar och segelfensmollys deras mat upp. Min gibbi står stilla hela dagen och är inte så pigg att leta mat reagerar "noll" när maten ramlar på honom. Undrar om de överhuvutaget äter och är mäta, eller är de hungriga????
    Vad ska jag göra???
    Irvig nybörjare
  • no way
    • December 2003
    • 235

    #2
    ha ljuset slack ett tag innan du matar dom, gör du redan det så vet jag inte
    Johansson

    http://anstalten.nu/?ragga=145366

    Kommentar

    • Popolos
      • February 2004
      • 33

      #3
      Eftersom Alla malar är nattaktiva letar de efter födan när ljuset är släckt.
      Mata i sammband med släckningen..
      "Ju smutsigare kläder, Desto renare samvete"

      Kommentar

      • nrowa
        • January 2004
        • 40

        #4
        Kan man mata med gurka och potatis också ?

        Hur vet man om malen äter upp det om man lägger i det i samband med släckning ????
        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=169735&gid=169738

        Kommentar

        • JE
          • January 2002
          • 719

          #5
          Gurka, potatis, squash, sallad, vitkål, brysselkål, ärtor, sötpotatis mm, skölj och rengör den först och behåll skalet på de grönsaker som har ett.
          Vissa grönsaker skitar ner mer än andra men man behöver inte ge dem det varje dag och alla malarter äter inte grönsaker.

          Grönsaker brukar klara sig från de flesta fiskar i alla fall de grövre så den kan man ge medans akvariet är tänt, maltabletter gillar de flesta fiskar men vänta 1/2 timme efter släckning med att ge dem det så är chansen mycket större att malen får den än att de andra äter upp det. Inga matrester på morgonen när lyset tänts...då har man gett för mycket, eller att rester är kvar av grönsaker som bör tas bort (helst kål)...rotfrukter kan vara kvar 1 dygn då malar även ätar under dagtid om de inte blir störda.

          Mvh Janne
          http://www.goc.se

          Kommentar

          • Blondinen
            • February 2004
            • 2

            #6
            Jag matar mina malar och för den delen algätare, botior, guppy pansarmalar med gurkskivor och ärtor. Nästan slagsmål i burkarna. Tar bort skalen på ärtorna innan för de sjunker utan skal. Gurkan skivar jag i 2 cm tjocka skivor, skalar bort det gröna. Fäster dom i en metallplatta med trädgårdstråd eller mjuka metallband till påsförslutning och gräver ner metallblocket i gruset. Detta gör jag på kvällen och på morgonen är det bara o ta upp tråden och plattan. Guppy äter mitten helst men även det hårda på gurkan. Jag köper sällan algtabletter nu. Men inte alla malar som förstår sig på gurka! Vet att det finns dom som inte bryrs sig alls om det!
            BeaN

            Kommentar

            • Karon
              • January 2002
              • 3170

              #7
              Blondinen, varför tar du bort det gröna (skalet?) på gurkan?
              Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

              Kommentar

              • Blondinen
                • February 2004
                • 2

                #8
                Jo jag tar bort skalet av den anledningen att om den är besprutad så är det mest kemikalier i skalet. Har också den erfarenheten att med skal är det inte lika gott för fiskarna. Äter sällan själv gurka som skalet är kvar på. Tycker själv att skalet kan vara en aning illasmakande!
                Har en kompis som matar sina malar och andra fiskar med vanlig havregrynsgröt! En klick som läggs på botten ska tydlígen vara gott... Måste testa nästa gång jag serverar gröt här.
                BeaN

                Kommentar

                • JE
                  • January 2002
                  • 719

                  #9
                  Var försiktig med havregrynsgröt i karet...lagom är bäst annars skitar det ner kraftigt och man får lätt nitrit toppar.
                  Den som gör egen räkmix kan blanda i uppblötta havregryn i mixen...kanon som fibertillskott för malar.
                  Skalet på grönsaker uppskattas av vissa arter medans mjukdelarna uppskattas av andra och tvättar man dem först finns ingen anledning att skala dem, tex. gurka så är det mest nyttiga i skalet medans det mjuka i princip bara är vatten men gurka är en av de sämre grönsakerna.

                  Mvh Janne
                  http://www.goc.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...