Mina ancistrus:ar käkar upp mina växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    Mina ancistrus:ar käkar upp mina växter

    Hur motverkar man det.Kör med alg tabletter.Men dom andra firrarna äter gärna upp dom.Trots att jag matar och sen släcker lyset i hela rummet
    Fredrik
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    #2
    När jag har behandlat för alger så har jag lagt dom i pumpen. Den informationen fick jag när jag köpte algtabletterna.
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

    Kommentar

    • Tricella
      • October 2002
      • 1052

      #3
      Ancistrus ger sig gärna på Svärdsplantor och det kan du tyvärr inte undvika på annat sätt än att någon av dom får försvinna ifrån akvariet.

      Marie J: Jag tror att fredrikakesson menar alg tabletter (sinking wafers) för att mata sina ancistrusar med och inte att ta bort alger...

      Kommentar

      • fredrikakesson
        • November 2003
        • 1363

        #4
        Jo det va mat alg tabletter jag menade.Då får dom käka lite svärdplantor.För det är precis dom som dom äter på.Bara att shoppa nya när dom är trasiga
        Fredrik

        Kommentar

        • Tricella
          • October 2002
          • 1052

          #5
          Vill du hitta några växter som de låter bli att äta på så kan du kolla denna länk:

          http://www.tropica.com/default.asp

          Välj under <b>Species list</b> "Not eaten by herbivorous fish".

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Du kan testa att mata dom med "färsk" mat, t ex skalade gröna ärtor och zuccini. Kanske dom gnager lite mindre på svärdplantorna då. Mina ancistrusar funkar på det sättet.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • Millie
              • August 2003
              • 293

              #7
              Har du någon rot i akvariet? Jag har hört att ancistrusar vill ha i sig fibrer och därför gärna käkar på trä. Om det inte finns något av trä i akvariet ger de sig därför istället på växterna, som ersättning. Själv har ingen av mina tre ancistrusar någonsin rört svärdsplantorna (mer än för att käka alger från bladen), men de sitter gärna och suger på en rot.

              Kommentar

              Arbetssätt...