chaca

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chaca
    • August 2002
    • 32

    chaca

    jag har jagat land och rike runt efter en chaca kan någon hjälpa mig? jag har en som jag haft några år,det är en super intressant fisk som jag vill vet allt om (all litratur är lite enkelspårig) har du egna erfarenheter? odling???

    Är dom svåra att få tag i ,Försök alltid odla
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej,
    Chaca chaca finns med i artregistret http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=343 och en annan Chaca-art C. bankanensis kommer med den 25/9.
    Vad jag vet har ingen av dem odlats i akvarium.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • chaca
      • August 2002
      • 32

      #3
      Tack Kjell. jag väntar på art beskrivningen 25/9. vad det gäller odlingen så har jag läst lite om den på planetcatfish.Här stycket om odling .tror du det stämmer? är det möjligt? BREEDING OF chaca This fish has been bred in captivity. A summary of the details provided in Sane & Bhide, 1992 are as follows:
      Diet consisted of tubifex, shrimp, small fishes, earthworms and chopped beef heart. A group of 4 fish were kept in a 36 x 18 x 18 bare tank containing a 8" x 3" diameter pipe. Spawning occurs in the pipe with all other fish outside. A single (probably male) fish remained to guard the eggs, these hatched 3 days later. Parental care was not observed, yet neither was predation. 10 days after the eggs were laid the fry became free swimming. The next day they began feeding on newly hatched brineshrimp and sifted daphnia. Nearly 400 fry were raised to 1.5". They developed steadily and uniformly among thebrood.

      Är dom svåra att få tag i ,Försök alltid odla

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hej igen,
        Ja det låter väl som rätt sannolikt att det stämmer. Tänk dock på att måtten som anges nog knappast inte är cm, eller?
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • chaca
          • August 2002
          • 32

          #5
          Jag ska försöka mig på att odla den.en utmaning eller hur?Ett av problemen är att jag bara har 2st .jag tror jag behöver en grupp på ca 6-10 djur.dom går nu i ett 400l med 6st Heteropneustes fossilis. och lita andra kul malar.mitt störta problem är att få tag på fler djur. Mvh Micke

          Är dom svåra att få tag i ,Försök alltid odla

          Kommentar

          • barksten
            • August 2002
            • 76

            #6
            Ofta kan man ju be sin lokala zoohandlare att få titta på deras grossistlistor för att se vad det finns för fisk att beställa på ett smidigt sätt. Sen kanske chacan är en "säsongsfisk"? (Importeras bara en del tid av året)

            Kommentar

            • donk
              • July 2002
              • 8

              #7
              guldfisken i kalmar har en den går på 175 riksdaler ...

              carpe diem . alfred.
              carpe diem . alfred.

              Kommentar

              • chaca
                • August 2002
                • 32

                #8
                TACK Alfred.. Det ska jag kolla (MEGATACK)/Micke

                Är dom svåra att få tag i ,Försök alltid odla

                Kommentar

                Arbetssätt...