Ancistrus med pigmentfel??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nybörjaren
    • July 2003
    • 132

    Ancistrus med pigmentfel??

    Jag märkte nyss att både den stora hanen och honan som han har lekt med ser ut som om de har fått pigmentförändringar fläckvis på kroppen!
    Har även en mindre ancistrus i samma akarium men den är helt brun som vanligt. Vad kan det bero på? Kan de få skiftningar när de har lekt?
    Vattenvärderna är bra (ph 7,0 och inget nitrit/nitrat i vattnet alls.)
    Sedan undrar jag hur länge en ancistrus lever? Kan jag även ge dem vanlig gurka också och kan tex gurkan ligga i akvariet bara över natten eller kan biten ligga kvar ännu längre?
    Jag som trodde nu att jag hade svar på alla mina frågor för ett tag men sedan kom jag på ännu fler. Hoppas att min pålitliga Nanc ser detta *s*
    cikliden
  • JR
    • April 2003
    • 2112

    #2
    Ancistrusen blir runt 15 år vad jag har läst.. och ancistrusar får fläckar ibland, men de försvinner igen & de blir bruna, har ibland med att de inte trivs & göra..men kan även bara vara att de slappnar av & smälter in, inget farligt alls!
    ta inte så stor bit gurka, & se helst till att den är uppäten på ett dygn, annars kan du få problem med vattnet, har själv fått algblomningar & sånt när t.ex. zuccini luggit kvar för länge. se också till att ha ganska bra cirkulation om du matar med grönsaker, annars har jag märkt att det gärna vill grumla till sig i vattnet.
    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

    Kommentar

    • Lisaplisa
      • May 2003
      • 75

      #3
      Lite ett sidospår, men jag undrar över mina två ancistrusar. De är ca 3cm stora nu, men de är aldeles prickiga/fläckiga. Blir de helfärgade senare eller har jag en fläckig variant?
      140 L honungsgurami, ancistrus
      45 L guppys
      15 L karantän el. lek

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #4
        kanske är precis som JR nyss skrev??
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • Lisaplisa
          • May 2003
          • 75

          #5
          det tror jag inte, de är mönstrade hela tiden.
          140 L honungsgurami, ancistrus
          45 L guppys
          15 L karantän el. lek

          Kommentar

          • Mogwai
            • November 2002
            • 3021

            #6
            Mina ancistrusar växlar i sin pigmentering beroende på dels vilket humör som de är på och dels om de kommer i lektagen.
            Min största hane kan variera i allt från nästan helsvart till ljust chockladbrunfläckad, och då han är fullkomligt lugn och avslappnad till sin grundfärgning med prickar.
            Mitt mindre par ( hane och hona ) kan variera helt i sin teckning och skifta på bara några minuter, speciellt vid matningen.

            Kommentar

            • JE
              • January 2002
              • 719

              #7
              Eller också så är det bara skrap och bitmärken (ser ut som ljusa lite enfärgade märken), när ett par malar leker kan det gå ganska häftigt till och framförallt om honan blivit intryckt i grottan utan att vara helt redo för lek.
              Hannen gör allt han kan för att behålla henne i grottan och de kan skada varandra lite ytligt men mycket mer än så är ovanligt, detta händer ofta och helst i lite trängre grottor där honan har svårt för att rymma, men dessa märken läker mycket fort på några dagar eller någon vecka.

              Mvh Janne
              http://www.goc.se

              Kommentar

              Arbetssätt...