Lämpliga malar/algätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ia2004
    • January 2004
    • 286

    Lämpliga malar/algätare?

    Behöver förslag på lämpliga malar/algätare till en 30L kar med en Kampfiskhane. Får gärna vara en vacker firre med mycket personlighet, men kanske inte så mycket revirtänkande,eftersom den ska bo tillsammans med en Kampfisk..
    "..Just keep on swimming.."
  • kampfisken
    • September 2003
    • 666

    #2
    Hur kan du, som har kritiserat mig för mitt lilla akvarium, ens komma på tanken att själv skriva en sådan här tråd, där du tänker slänga in malar i ett akvarie som bara är 5L större än mitt? Ska jag återge dina egna kommentarer du själv har skrivit så rekommenderar jag dig till att inte köpa några fiskar alls, då du liksom jag också tycks sakna verklighetsförankring genom att skaffa små akvarier! Var det förresten inte du som själv uppmanade "fs_fs" till att skaffa fler honor och malar till sitt 19L? Dubbelmoral så det stänker!
    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

    Kommentar

    • Mattias Andersson
      • March 2003
      • 826

      #3
      Dom enda malar som kan platsa i detta kar måste väl vara Otocinclus??

      Kommentar

      • JR
        • April 2003
        • 2112

        #4
        läste i den andra tråden att du inte kommer ha nåt speciellt drag i pumpen...då kommer inte någon algätare att trivas.. sen är nog akvariet i minsta laget..även om det *går* så är det nog inte att rekomendera.
        --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
        http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

        Kommentar

        • ia2004
          • January 2004
          • 286

          #5
          <b>Kampfisken</b>:
          Jag rekommenderade INTE fs_fs att ha flera honor till sin Kampfisk, utan skrev att jag inte riktigt visste vad som var rätt där.
          Du överbefolkar dina kar genom att ha en massa olika fiskar på 12L. Ska jag citera vad du skriver i din presentation?

          Det är människor som du,som gör en hobby väldigt oattraktiv! Nja,funderar på varför jag ens började skriva i dessa forums..det verkar ju bara vara slöseri med tid (med tanke på sådana som du Kampfisken). För mig räcker det att det finns andra som har sina Kampfiskar i 20L kar med en mal och som är x-tremt erfarna!
          "..Just keep on swimming.."

          Kommentar

          • dolken
            • February 2003
            • 605

            #6
            släng in 5 sniglar dom på djuraffären vet vilken art som passar.Malar i ett 30L det går ej.

            inget akvarium längre har inte råd längre....

            Kommentar

            • dolken
              • February 2003
              • 605

              #7
              du kan lätt få ett nytt akvarium hos glassmästaren för 500kr ett 80L..+ramp+pump+värmare det kostar kanske 500kr till.då kan du ha malar exempelvis dvärgpansarmalar.




              inget akvarium längre har inte råd längre....

              Kommentar

              • ia2004
                • January 2004
                • 286

                #8
                1000kr för alltihopp kanske låter billigt,men när jag ser över min ekonomi,så har jag nog inte råd med det...har en annan hobby som kräver mycket pengar och så är ju hyran oxå skyhög (60% av min inkomst). Så då slopar jag malarna och får väl ta in sniglar då *yak* Är inte så jätteförtjust i dessa,men,men vad gör man ...

                "..Just keep on swimming.."

                Kommentar

                • dolken
                  • February 2003
                  • 605

                  #9
                  du kan om du vill sätta in 4st dvärgpansarmalar men det är i gråzonen
                  inget akvarium längre har inte råd längre....

                  Kommentar

                  • muppins
                    • September 2002
                    • 1629

                    #10
                    Några små algätande räkor kanske kan funka....
                    Fast de är ju inte malar förstås.
                    /muppins


                    Kommentar

                    • dolken
                      • February 2003
                      • 605

                      #11
                      räkor det var det jag tänkte på tidigare! men jag skrev sniglar tusan vilken miss...........
                      inget akvarium längre har inte råd längre....

                      Kommentar

                      • ia2004
                        • January 2004
                        • 286

                        #12
                        Ja,men då kanske jag ska ta och kolla efter räkor då...någon aning om vad dessa har för latinska namn - så att man kan söka lite fakta om dessa småttingar..vill ju inte kasta in något som jag inte vet något om.
                        "..Just keep on swimming.."

                        Kommentar

                        • muppins
                          • September 2002
                          • 1629

                          #13
                          Den vanligaste algätande räkan är väl den sk Amanoräkan; Caridina japonica....
                          http://www.jjphoto.dk/animal_archive/caridina_japonica.htm
                          /muppins


                          Kommentar

                          • ia2004
                            • January 2004
                            • 286

                            #14
                            Den såg ju läskig ut... och jag som har spindelfobi..och är jätte rädd för allt som har med än fyra ben. Nja,det kanske inte blir någon räka heller..vill ju kunna hålla på med akvariet utan att vara livsrädd..
                            "..Just keep on swimming.."

                            Kommentar

                            Arbetssätt...