vad är detta för mal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ia2004
    • January 2004
    • 286

    vad är detta för mal?

    Har sett en mycket snygg mal i djuraffären nyligen - en svart-vit prickig en..vad är det för sort? ..får jag bara latinska namnet på denna,så kan jag sedan söka vidare själv om arten..

    Tackar!
    "..Just keep on swimming.."
  • Rosa
    • September 2002
    • 435

    #2
    Ett Tips sök i fiskarkivet visa resultat i bilder Kan ha varit en ancistrus var den dyr eller billig?
    Eva

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Det bästa är väl att ringa affären till att börja med? Oftast så finns namnet på malen i deras beställningslistor.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • ia2004
        • January 2004
        • 286

        #4
        Malen som jag tyckte var snygg var billig..kostade väl en 50-lapp. Det finns en hel del malar i register,men ska försöka hitta det där ändå...
        "..Just keep on swimming.."

        Kommentar

        • Rosa
          • September 2002
          • 435

          #5
          Min tanke var att är den hyfsad billig är det nog en ancistrus jag har en sort ancistrus som är svart med vita prickar fast mina kostade 75 kr men jag tror det är den
          Eva

          Kommentar

          • ia2004
            • January 2004
            • 286

            #6
            Gick igenom hela registret nu..och hittade den inte alls där. De flesta malarna ser något läskiga ut..men den som jag är ute efter såg ut som "vanlig" firre, fast att den var svart-vit och käkade alger på botten av akvariet..den var väldigt vacker och simmade runt väldigt livligt...en riktigt snygg firre.
            "..Just keep on swimming.."

            Kommentar

            • B-Lunn
              • January 2003
              • 182

              #7
              Skriver dom inte vad fiskarna heter i din affär?

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Är det inte någon pansarmal då??

                Bilder
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • ia2004
                  • January 2004
                  • 286

                  #9
                  Jo,det gör dom väl...men har varit med om att det simmat helt andra fiskar i akvariet än vad det står på lappen..så vill vara på den säkra sidan. Då kanske du tänker: Gå och fråga i butiken,så får du ett svar och då kan du börja söka efter fakta. Jo,det vore enkelt att göra så..men kommer att vara utan internet nu ett par dagar och vil helst gå ut på nätet och söka fakta NU..
                  Vill ju inte heller åka 20min. till biblioteket och bära hem kilovis med böcker.
                  "..Just keep on swimming.."

                  Kommentar

                  • Rosa
                    • September 2002
                    • 435

                    #10
                    Gå hit och se om det är nån av dessa:
                    http://www.akvarieguiden.nu/artarkiv.php?go=info&id=194
                    Eva

                    Kommentar

                    • ia2004
                      • January 2004
                      • 286

                      #11
                      <b>Heeke</b>:

                      Den liknar mest en: Corydoras araguaiaensis, men i min affär såg de inte riktigt ut på det sättet..dessutom står det ju här att man bör hålla dessa i stim(6st. om inte fler)..men dessa var två stycken.
                      "..Just keep on swimming.."

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        Jag är absolut ingen expert på pansarmalar så jag kan tyvärr inte hjälpa mer än så....
                        men att dom bara var 2st i butiken är ingen som helst garanti för att det inte var Corydoras araguaiaensis du såg.

                        /heeke
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • nybörjaren
                          • July 2003
                          • 132

                          #13
                          Ibland skriver affärerna att det är en mal men i själva verket är det inte det. Kan det vara en pakistanbotia?? De vill vara flera är lik malen som du tyckte att den var lik och simmar runt väldigt mycket. Sök på den så får vi se om det är den. Till min kompis sa de också att det var en mal men efter några månader fick hon veta att det var just en pakistanbotia.
                          Lycka till!
                          cikliden

                          Kommentar

                          • ia2004
                            • January 2004
                            • 286

                            #14
                            ...hmm..då börjar jag undra..kan ju också vara att djur på bild och i verklighet ser annorlunda ut..dessutom är väl även dessa fiskar sina egna individer oxå.
                            Men skulle man kunna köpa en sådan mal för bara en 50-lapp?
                            "..Just keep on swimming.."

                            Kommentar

                            • ia2004
                              • January 2004
                              • 286

                              #15
                              <b>nybörjaren</b>:

                              Nix..det är inte en sådan heller. Dessa två simmade dessutom i en liten kar med små fiskar - vilka dessa tydligen äter..? Fast personalen ibland kan vara inkompetent i djuraffärer, så tror jag ändå inte att de är sååååå inkompetenta..
                              "..Just keep on swimming.."

                              Kommentar

                              Arbetssätt...