Långsträckt pansarmal...eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • David B
    • December 2002
    • 507

    Långsträckt pansarmal...eller?

    En av mina första fiskar jag köpte till mitt 358-liters kar var mina fyra "långsträckta pansarmalar". Då, för ett drygt år sedan var de runt 6-7 centimeter och idag är de runt 13-15 centimeter. De är karets absolut coolaste killar och tjejer (?) som håller igång järnet mer eller mindre dygnet runt. De är inte rädda för någonting, är alltid nyfikna och alltid först fram när det vankas mat. Dessutom så kommer de "på kommando" när man närmar sig akvariet och undrar vad fasen som är på gång... De ser utom en korsning mellan läderlappens "batmobil" och Bullens pilsnerkorvar. Däremot så liknar det inte på något sätt, nåja, Zoopets beskrivning av "långsträckta pansarmalar". Så min fråga är...har jag ett burdust gäng på fyra "långsträckta pansarmalar" eller är det några andra "dårar"? Jag har sökt här på sidan och kommit fram till att det är den här fisken jag har: Hoplosternum thoracatum men det är väl inte "långsträckt pansarmal" ? Eller? Hur som helst då kan jag verkligen rekommendera denna fisk. Snäll mot alla, käkar matrester som en dåre och verkligen personlig och mycket orädd. Dessutom lätt att få "handtam" då de äter ut händerna för de som gillar det. Sa jag vacker? Jo, det är det också. Vackert brun till mörkbrun...

    David B.
  • Poseidon
    • February 2003
    • 1255

    #2
    Jo jag vet...De ä fina firrar.

    http://www.akvarieguiden.nu/@bildarkiv.php?go=visabild&id=4368&user=Poseidon
    Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
    Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

    Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
    www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

    Kommentar

    • anli
      • October 2002
      • 654

      #3
      Håller med, mina är nog bortåt 18 cm nu...
      http://www.lindersson.se/Akvarium/Fiskar/malar.htm
      Anders Lindersson
      Anders Akvariesida

      Kommentar

      • Millie
        • August 2003
        • 293

        #4
        Tja, jag vet inte vad det är för fiskar du har, men vad jag förstått är "långsträckt pansarmal" Callichtys callichtys, inte Hoplosternum Thoracatum. Enligt Back to natures guide om malar är de dock lätta att blanda ihop, men kan skiljas åt genom formen på huvudet, ögonen och stjärtfenan. På bilderna i den boken ser man att de faktiskt är ganska lika (fast deras "hoplos" ser väldigt blek ut på bilden).

        Men i alla fall är jag säker på att jag har hoplosar i mitt akvarium, och det är de mest underbara fiskar man kan tänka sig! Alltid pigga, glad och nyfikna! Och störtfula, verkligen! Vilket bara gör dem ännu mer underbara...

        Kommentar

        • David B
          • December 2002
          • 507

          #5
          Blir inte klok när jag tittar på bilderna men känner mig nog ganska säker på att mina fiskar, som kallas för långsträckt pansarmal - rätt eller fel - är Hoplosternum thoracatum.
          Ser dock exakt ut som på Anlis bilder. Prickiga, småtjocka magar a la Lilla Fridolf...Kan inte nog rekommendera dessa clowner.

          David B.

          Kommentar

          • Millie
            • August 2003
            • 293

            #6
            Hmmm... av bilderna att döma är den långsträckta pansarmalen på något sätt mer långsmal är hoplosternum thoracatum. Kanske den har spetsigare huvud. Fast det är jättesvårt att bedöma när man bara har riktiga fiskar av den ena sorten att titta på och den andra på bild i en bok/på nätet. Och ungefär lika stora är dom väl också, så det är inte någon ledtråd.

            Men det finns en säkert sätt att få veta -- jag rekommenderar ett DNA-test. Eller fråga fiskarna själva: håll upp bilderna framför akvariet så får de peka på den sort de tillhör! Det börjar visst bli sent nu, mina idéer börjar spåra ur helt... Gäsp!

            Kommentar

            • Ola paul
              • March 2003
              • 432

              #7
              Håller med dom har riktiga personligheter. Inte rädda eller nåt. Simmade rakt i i yngel molnet hos mina förra jaguarer. Dom fick lite stryk men inte synbara sår så allt gick bra. Nu går dom med Blåciklider och Tuppar. Faktiskt några listiga yngelätare=) När Blåciklid paret var uppe för att äta vid ytan simmar hanen av långsträckta direkt till yngelkakan och drar i sig en jädrans massa yngel så mamma gillar dom inte hehe=)

              Har en hona och hane, runt 10cm.

              Mvh Ola
              Ola Lindeberg.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

              Kommentar

              • Poseidon
                • February 2003
                • 1255

                #8
                På Zoonen.com finns den å enligt deras beskrivning så är Hoplosternum thoracatum = Långsträckt pansarmal !!!

                http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=2339

                Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                Kommentar

                • David B
                  • December 2002
                  • 507

                  #9
                  Ok, men vad är då det som på Zoopet står som Långsträckt pansarmal, för det är inte den jag har och den benämns <b>Callichthys callichthys</b>

                  En världslig sak som Karlsson på taket skulle ha uttryckt det men man vill ju ändå veta vad det är man har i karet och absolut när det rör sig om en av favoritfiskarna...

                  Någon? Kjell?

                  David B.

                  Kommentar

                  • Poseidon
                    • February 2003
                    • 1255

                    #10
                    Den får nog Kjell ta eller den som har gjort art beskrivningarna på Zoopet.

                    Det kan vara så att de båda kallas för Långsträcktpansarmal.

                    Men jag anser nog bäst att det ä Kjell som får svara på frågan!?
                    Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                    Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                    Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                    www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                    Kommentar

                    • Poseidon
                      • February 2003
                      • 1255

                      #11
                      Våran Hoplosternum thoracatum finns inte alls med i Zoopets artregister.
                      Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                      Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                      Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                      www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                      Kommentar

                      • anli
                        • October 2002
                        • 654

                        #12
                        Så här ser Callichthys callichthys ut:
                        http://www.planetcatfish.com/catelog/callicht/callicht/722_f.php
                        Det som jag har trott vara Hoplosternum thoracatum, är Megalechis thoracata enligt Planet catfish:
                        http://www.planetcatfish.com/catelog/callicht/megalech/321_f.php
                        Vilket namn som är det korrekta kan man säkert luska ut!
                        Anders Lindersson
                        Anders Akvariesida

                        Kommentar

                        • Mattias Andersson
                          • March 2003
                          • 826

                          #13
                          Megalechis personata

                          För min del så tycker jag att mina liknar denna mest

                          Kommentar

                          • Poseidon
                            • February 2003
                            • 1255

                            #14
                            Ursprungligen skickat av anli
                            Så här ser Callichthys callichthys ut:
                            http://www.planetcatfish.com/catelog/callicht/callicht/722_f.php
                            Det som jag har trott vara Hoplosternum thoracatum, är Megalechis thoracata enligt Planet catfish:
                            http://www.planetcatfish.com/catelog/callicht/megalech/321_f.php
                            Vilket namn som är det korrekta kan man säkert luska ut!
                            Den du visar på 1ta-länken är absolut ingen Hoplosternum thoracatum däremot är den Callichthys callichthys.

                            Andra länken gjorde mej väldigt konfunderad eftersom Megalechis Thoracata är väldigt lik för att inte säga samma fisk som Hoplosternum thoracatum.


                            Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                            Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                            Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                            www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                            Kommentar

                            • Poseidon
                              • February 2003
                              • 1255

                              #15
                              http://jonahsaquarium.com/pichthoracat02.htm

                              Jag blir inte klok på det här då?! Jämför själva...

                              http://www.planetcatfish.com/catelog/callicht/megalech/321_f.php
                              Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                              Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                              Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                              www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                              Kommentar

                              Arbetssätt...