Ancistrusfrågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hannya
    • November 2003
    • 56

    Ancistrusfrågor.

    Idag blev jag förbannad. Jag har två malar i mitt akvarium som jag hela tiden trott att det var pansarmalar. Vad annat kan man tro när man är nybörjare och i affären säger de att det är den sorten!
    När jag idag gick till en annan zooaffär så jag precis likadana malar som jag har och det var minsann INTE några pansarmalar utan ancistrusmalar. Hur okunnig kan man vara i zooaffären egentligen? Det är ju skamligt att de ens får sälja fiskarna när de inte vet vilken sort det är!
    Min fråga är nu, sköter man Ancistrusmalar på något annat vis än vad man sköter pansarmalar? Vad ska de ha att äta osv?
    /Hanna
    En som inte är så van vid akvarier men gärna vill lära sig.

    54 liters med:
    10 neontetror
    3 guppys
    2 regnbågsplaty
    2 ancitrusmalar
  • Mina1
    • May 2003
    • 128

    #2
    Mina älskar zuccini och gurka!

    Kommentar

    • RYLROBERT
      • January 2004
      • 1

      #3
      Ancistrus malar är enkla att sköta om. De är bra nybörjarfiskar, tåliga och robusta, enkla att hålla. de har lätt för att även leka i akvarium. de behöver en grotta för att kunna leka. en blomkruka eller stenar som bildar en grotta. de är duktiga renhållare och är nog nästan de enda som äter de svarta trådalgerna. De äter alger och "as" så se på ditt flingfoder om det innehåller växtprotein eller alger så går det bra att ge. Annars kan man köpa specialfoder till dem. men det är dyrt och vanligt foder brukar fungera suveränt. Jag använder inget annat till mina pansarmalar och vanliga malar.

      Visst blir man arg, besviken över att de i zoobutikerna inte kan mer om fiskarna de säljer. men de som jobbar där har ofta ett annat djurintresse i form av hund, häst eller katt. om det är någon som är riktigt intresserad av akvarium så brukar de öppna en Akvariebutik. men på små orter så har de akvarium som ett extra komplement. Det brukar alltid finnas någon special butik, kanske inte i din stad men i grannkomunen kanske.

      Kommentar

      • Alva
        • May 2003
        • 434

        #4
        har du läst det här
        http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=315 ?
        <font color="teal">//Alva som gillar fåglar och fiskar</font id="teal">

        Kommentar

        • Hannya
          • November 2003
          • 56

          #5
          Kan det vara en sån som Alva tipsade om fast den inte har något skägg??
          En som inte är så van vid akvarier men gärna vill lära sig.

          54 liters med:
          10 neontetror
          3 guppys
          2 regnbågsplaty
          2 ancitrusmalar

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Skägget kommer bara på hannar och när de är könsmogna vid 5-7 cm storlek.
            Jag tycker att du kan köpa algtabletter och släppa i en i veckan i alla fall...
            Massor att läsa om Ancistrusar hittar du genom att göra en sökning här på forumet...
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • Buckshot
              • February 2003
              • 456

              #7
              Dina malar kanske ser ut så här: www.akvarieguiden.nu/@bildarkiv.php?go=visabild&id=4015
              Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

              Kommentar

              • Hannya
                • November 2003
                • 56

                #8
                PRECIS så ser den ut *ler*
                vad glad att jag äntligen vet vilka fiskar det är jag har! *pustar ut*
                jag hade ju tänkt att köpa fler fiskar, varav två stycken malar, det blev jag tillsagd att göra när jag sa att jag hade pansarmalar eftersom det var stimfisk. Är Ancitrusen också en stimfisk så jag behöver fler än två??
                En som inte är så van vid akvarier men gärna vill lära sig.

                54 liters med:
                10 neontetror
                3 guppys
                2 regnbågsplaty
                2 ancitrusmalar

                Kommentar

                • Miona
                  • September 2003
                  • 42

                  #9
                  tänk på att hanarna försvarar sitt revir och att man bara kan ha två hanat i ett stort akvarium.
                  jag har en hona och en hane som jag fått yngel av engång
                  om du har två honor så skafa en hane till dem, kul med yngel
                  min hane som jag kallar frans har jag haft i 12 år, min älsta fisk, han har överlevt alla mina nybörjar fel, tåliga firrar
                  Allt började med ett uppfiskat Mörtyngel vid namn Polman...

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    Ancistrusen är inte en stimfisk och den klarar sig bra ensam. Om du kan skaffa en till beror som sagt helt på hur stort kar du har, vilka andra fiskar som går där och hur mycket alger du vill bli av med. Även det där med yngel på Ancistrus beror på karets storlek, man ska ju ha plats för ynglen också, och ett stort par kan producera minst 150 yngel per gång...
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • marcuslarsson
                      • January 2004
                      • 71

                      #11
                      jag har en Ancistrus, men funderar på att köpa en till. Men hur ser man om det är en hane eller hona som man har. Min är fortfarande liten ca 5-6cm
                      mackan

                      Kommentar

                      • Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

                        #12
                        Mackan... om det är en hanne så borde du nog se små "duttar" runt nosen om den sitter på rutan t ex. Skäggväxten börjar oftast där, precis tunt kontaktytan när den suger... *jisses vad det är svårt att förklara*
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Mogwai
                          • November 2002
                          • 3021

                          #13
                          Tusiken Nanc...*s*...jag såg det direkt på mina då hanen sjönk ner i bottengrusen med ena framfenan placerad på lämpligt ställe å i den andra fenan en "göl-burk" i den andra, blossandes på en cigg och fångloendes på "romkorns-polo" i vattensprokanalen !!!

                          Näääe....skämtar bara...*s*

                          Mina hanar har rejäla borst på nosen (ovansidan) och honan knappt några synliga alls.

                          Kommentar

                          • marcuslarsson
                            • January 2004
                            • 71

                            #14
                            ok
                            jag ska försöka att titta efter lite senare, för han gömmer sig nu. Men kan man se nån skillnad på könen i zooaffären?. Då är dom ju ännu mindre
                            mackan

                            Kommentar

                            • Tant Nancy
                              • April 2002
                              • 5407

                              #15
                              Det är nog kört Mackan! Att se könsskillnad på småttingarna är nära på omöjligt... med ett vant öga kan man gissa rätt... men aldrig vara säker.
                              Mina förslag är förljande:

                              Beställ från djuraffären, en könsmogen fisk av bestämt kön, du får räkna med att de kan kosta en del då.

                              Köp 2-3 småttingar och låt dem bli könsmogna.... de som blir över kan du nog få sälja till djuraffären eller någon kompis...

                              Se om du kan hitta en hobbyodlare som vill hjälpa till, jag brukar kunna lämna iväg ett gäng "på foder" några månader... man kan alltså hämta 4-5 st och lämna tillbaka de som fick fel kön sedan... så har du inte allt för långt till Östersund så....
                              MvH
                              Tant Nancy
                              www.gladafisken.aqualogen.se
                              Mitt fotogalleri
                              Dagbok
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...