Förslag på mal till

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andre
    • November 2003
    • 184

    Förslag på mal till

    190L Malawikar.

    Eftersom jag är lite "låst" med tanke på mina 190L hörnakvarium så vill jag gärna utnyttja det till max.

    Gibbicepsen är bortplockat, nu finns i karet sedan igår Synodontis Petricola och sedan tidigare Platydoras costatus. Den senare ser man ju aldrig. Synodontis Petricolan är mäktig när den sveper fram i karet efter mörkrets intrång.

    Är dock sugen på en mal till, frågan är bara vilken? Gärna någon som är skit svår att få tag på, gillar utmaningar! ;-)

    Synodontis Petricola lär också vara svår att få tag på vilket jag gjorde på en dag, med lite tur dock. Pris bara 345kr.

    Skulle en liten Synodontis njassae passa i mitt kar?

    Även Synodontis polli ser häftigt ut ( den förväxlas ofta med just Petricolan för den delen ). Hur stor blir en sådan? Har någon erfarenheter från en polli mal även kallad "Leopard" malen?
    Hanen lär bli max 12cm.


    Undrar även om min Synodontis Petricola får någon mat på kvällen/natten? Jag brukar mata mina Malawi Ciklider mellan 19.00 och 19.30 med bl.a räkmix och en gång i veckan med pellets och som bekant som blir det väl knappast några rester över till Synodontisen ( rester som bör hamna på botten ). Funderar på att köpa maltabletter för köttätande malar som man kan släppa ner när belysningen slocknar för natten. Vad säger experterna?



  • MikaelE
    • December 2003
    • 350

    #2
    Slå till på en Ancistrus eller drakmal. Väldigt lika malar som äter alger väldigt bra. Blir ungefär 14-15 cm vilket passar ditt kar bra.
    Discusbilder -----> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=150569
    Skriv gärna kommentar!

    Kommentar

    • MikaelE
      • December 2003
      • 350

      #3
      Oj, ursäkta, såg inte att du ville ha en exklusiv mal. Men sök på pleco på Zoopets fiskgrej så hittar du udda malar.
      Discusbilder -----> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=150569
      Skriv gärna kommentar!

      Kommentar

      • Andre
        • November 2003
        • 184

        #4
        Helst ingen Ancistrus, en annan fin mal. ;-)

        Kommentar

        • Andre
          • November 2003
          • 184

          #5
          Inga andra fina förslag?:-)

          Kommentar

          • Bubblan89
            • November 2002
            • 1220

            #6
            Jag har sett bulldog malar i akvarieaffären. http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=774
            De är ganska häftiga men inte så "exklusiva".
            Sök på malar i fisk arkivet.

            Kommentar

            • ShadowDawn
              • August 2003
              • 313

              #7
              Några pictus-malar hade ju varit fint.
              Tyvärr är ditt akvarium lite litet för många synodontisar, men en Synodontis nigriventris eller en Synodontis eupterus kanske hade varit nåt?
              Eller som du sa innan en Synodontis polli.
              Att ha en paroonhaj i ett vanligt akvarium är som att ha en guldfisk i en skål - FÖRKASTLIGT!

              Kommentar

              • Andre
                • November 2003
                • 184

                #8
                Är de svåra att få tag på?

                Synodontis polli.

                Kommentar

                Arbetssätt...