Långsträcktpansarmal äter/putsar Gibbiceps!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    • January 2002
    • 1153

    Långsträcktpansarmal äter/putsar Gibbiceps!

    Hej

    Nu är det fara och färde bland mina malar igen eller i alla fall så händer det en del skumma saker...
    Min ena långsträckta pansarmal ser ut att äta på eller putsa min gibbiceps... Och gibbicepsen gör ingenting åt det(!)
    Är det här något farligt? ...eller putsar pansarmalen bara gibbicepsen??

    Jag vet att jag har läst någonstans att malar kan börja äta slemskiktet från andra fiskar om de får för lite mat, kan det vara något sådant som händer här? Men jag tycker faktiskt att maten borde räcka till, jag matar med ett gäng Hikari Sinking Wafers varje kväll.

    Gibbicepsen ser aningen flammig ut, ungefär som när dom blir rädda, men den verkar inte bry sig alls i vad pansarmalen sysslar med...

    Färgteckningen på pansarmalen är väldigt lik gibbicepsen, kan de på något sätt tro att de är samma ras och kanske att detta är ett sätt för pansarmalen att visa sin tillgivenhet till gibbicepsen??? Jag bara spekulerar här som ni ser...

    Exakt så här ser pansarmalen ut och den kallas visst Megalechis personata.
    http://www.planetcatfish.com/ilibrary/callicht/megalech/14_3.htm

    Är det någon som har någon idé om vad pansarmalen sysslar med?

    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Lukas
    • April 2002
    • 1211

    #2
    Hej!
    Vissa malar kan bete sig på det sättet om (som du skriver) de får förlite mat, men hur mycket mat de får spelar ju igentligen ingen roll, det viktiga är ju inehållet. Om de matas för ensidigt kan de få brister på vissa näringsämnen, och göra på detta sätt. Och risken att de skulle tro att de är samma art är nog liten.
    Det har aldrig hänt mig, så detta är vad jag tror.
    /Lukas

    Kommentar

    • casper
      • March 2002
      • 211

      #3
      även våran gibbiceps(30cm) blir kontunuerligt utsatt för putsning, i det här fallet dock en eldstjärt,utan att den bryr sig det minsta.

      Kommentar

      • FI
        • January 2002
        • 1153

        #4
        Casper:
        Det var roligt att höra, då kanske jag kan lugna mig lite... Jag blev faktiskt lite förskräckt när jag såg det, jag tänkte att det kanske kunde vara skadligt för gibbicepsen på något sätt.
        Jag har inte haft långsträckta pansarmalar tidigare, det kan ju tänkas att det här är ett vanligt beteende, vad vet jag?
        Det såg väldigt underligt ut i alla fall...

        Jag ska nog börja mata lite extra ändå för säkerhetens skull.

        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        Arbetssätt...