skadad pictusmal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rymdis
    • December 2003
    • 67

    skadad pictusmal

    Min pictusmal har skadat ena vassa bröstfenan..
    ...och det var mitt fel.. =( han fastnade i håven och vred sig runt .. fick sedan försöka klippa nätet runt fenan så han till slut kom loss..
    och nu lever han visserligen, och kan simma ganska rakt, men den vassa fenan på sidan kan den bara röra lite lite grann..

    hans fyra pictuskompisar mår bra, fast jag ska aldrig mer försöka plocka en med håv. det var hemskt.

    nu undrar jag om det är djurplågeri att låta honom leva trots skadan på fenan, lr om den kan leva ett "relativt lyckligt" liv iaf, trots skadan?

    nån som haft en skadad pictusmal som vet om de kan leva med bruten bröstfena?
  • TN
    • December 2003
    • 37

    #2
    Ja, jag har en pictusmal som fastnade i håven. Jag fick klippa bort honom precis som du fick, han simmade om kring med en bit av nätet i två veckor innan den lossnade från fenan.

    Dom små liven har ena riktiga hullingar på bröstfenorna, vad dom nu har dom till?

    Min klarade sig med en skråma på fenan. Om din pictusmal inte har skadat sig väldigt allvarligt så kommer den nog klara sig också, se bara till att den äter ordentligt så ordnar det nog sig.

    Nästa gång du skall ta upp pictusmalarna så kan du använda två durkslag och fånga dom i, eller använda en grovmaskig håv.

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #3
      Jag fick en av mina pictusar med en liten bit grönt håvnät på ena bröstfenan. Jag skar bort det försiktigt med en brytbladskniv och det gick hur bra som helst. De vassa bröstfenorna används till försvar så det inte går att svälja dem, precis som hos Corydoras.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • Rymdis
        • December 2003
        • 67

        #4
        ååååh. vilken tur.

        Jag har suttit och oroat mig och bitit på naglarna ett bra tag nu,
        den låg på botten och flämtade i typ 1 h, timmen efter det låg den i en grotta, ett tag efter det simmade den korta korta turer längs botten runt grottan, den hade svårt att röra ena sidan och simmade lite i cirklar och "lutade" som åt det hållet.

        Nu har den piggnat till lite, simmar i de rikningar den vill och så,
        fast ena bröstfenan slokar nedåt lite men den verkar inte vara så hämmad i rörelserna.

        *puh* =)

        den kanske kan få leva ett drägligt fiskliv trots skadan, den lyckades t.o.m. simma ifrån sina större "kompisar".

        Kommentar

        • Rymdis
          • December 2003
          • 67

          #5
          ..sen kom jag på att jag ska bygga en ny håv av plast med den gamla håven som ram.

          bara ta en plastpåse och göra massa hål i och knyta fast.

          nätet var så förbaskat svårt att få lös, en plasthåv borde vara toppen

          *engångshåvar*

          Kommentar

          • TN
            • December 2003
            • 37

            #6
            Jo pictusmalen blev nog väldig chockad av upplevelsen. Det gör de ju inte bättre att de sprattlar och brummar när dom är sura och man försöker klippa bort dom.

            Det där med plasthåv verkar smart, kanske ska prova nästa gång.


            Hade även problem med ancistrusmalar när jag skulle fånga dom, de har ena riktiga klor vid gälarna som de gärna vill spänna ut och fastna med.

            Kommentar

            • Rymdis
              • December 2003
              • 67

              #7
              Idag när jag kom hem var det full fart på malen, den har inte full rörlighet på den ena fenan, men den verkar inte lida nämnvärt av det.
              Den har ilat runt i hela akvariumet och verkar inte längre rädd.

              *puh*

              nu ska jag bara se till att den får tillräckligt att äta så att den inte blir utmobbad av de större.

              Kommentar

              • B-ianca
                • February 2003
                • 618

                #8
                Hett tips för de flesta typer av malar, som ju ofta har vassa fenor: använd en håv med vitt finmaskigt nät! De gröna ska man absolut inte använda, fiskarna fastnar, som ni märkt, 99 ggr av 100.
                -----------------------
                B-ianca/www.frogpage.se
                http://leguaner.se
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=71680

                Kommentar

                • Rymdis
                  • December 2003
                  • 67

                  #9
                  ..Tänkte bara berätta vad som hände efteråt..

                  min mal fick en bomullsliknande sak på fenan, efter att ha surfat några forum bestämde jag mig för att det måste vara svamp.

                  så: jag höjde tempen till 26 grader och hällde i lite salt och på bara några timmar så försvann det vita. Dock föll den skadade fenan bort efter nån dag.. (alltså benbrosksaken som de har framför fenan)

                  men nu verkar det som att den kanske håller på att växa tillbaka! =)
                  hoppas att det är det som händer, för den verkar så pigg och glad i övrigt. Håller koll på den varje dag

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #10
                    Jätteintressant att få läsa hur det gick med firren. Jag blir lika förvånad varje gång jag ser en skada läka på några dagar. Fantastiskt.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    Arbetssätt...