Gult rom

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • s_bjornholdt_boll@yahoo.s
    • November 2003
    • 16

Gult rom

Har hittat massa gult rom på botten... Nu har det även börjat synas små avlånga kroppar som sticker ut.
    Undrar hur ancistrusmalens yngel ser ut precis vid kläckning?
    För de här e väldigt, väldigt små så att man knappt ser dom. och när mina malar ynglade sist tyckte jag att dom var bruna å stora på en gång.
    Kan det vara någon annan fisk? Ser ut som jättesmå glasmalar men dom är det ju jättesvårt att få lek på så såna tror jag inte att det är.
    Någon som har någon idé om vad det kan vara?
    110L: Elefantnosfisk, indisk glasmal, skäggmunsmal (både vanlig och gold), skalarer, svart fantomtetra, gibbiceps, praktbotia.

60L: en jävla massa skäggmunsmalyngel.
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

Ancistrusens rom är gulorange och ganska stor, den är fäst i en "klump" eller kolloni, oftast under en platt sten eller i taket på någon sorts grotta.... den vaktas också av hannen som behöver ligga och fläkta den tills den kläcks... sedan vaktar han ynglen i över en vecka. Fyra dagar efter lek får romkornen "svans" och ynglen är då blekorange... de mörknar inte förrän det är dags att lämna grottan.
    Vad jag förstår så stämmer ovanstående inte in på det du har i karet, så du får kanske fundera över om några andra fiskar lekt. Ett annat alternativ kan vara att du möblerat om eller tagit upp något ur karet där Ancistrusrommen kan ha suttit, då kan den ha spridits ut över botten och det du beskriver kan vara ett faktum.
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

Kommentar

• MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

tetror skulle jag satsa pengar på...
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• s_bjornholdt_boll@yahoo.s
        • November 2003
        • 16

Kom fram till att det var ancistrusrom som han råkat "vispa" ut ur grottan... Tyvärr tror jag inte att nåt yngel överlever... Men jag har ju ca 40 till från sist de lekte så de gör inget...
        E det för övrigt någon som vet hur man hindrar fiskarna från att leka så himla ofta?
        110L: Elefantnosfisk, indisk glasmal, skäggmunsmal (både vanlig och gold), skalarer, svart fantomtetra, gibbiceps, praktbotia.

60L: en jävla massa skäggmunsmalyngel.

Kommentar

• Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

Jag vet bara ett sätt att undvika ancistruslek när de väl kommit i gång, och det är att skilja paret åt...
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

Kommentar

Arbetssätt...