Hajmal?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoofiee
    • December 2003
    • 4

Hajmal?

Hej. Nu är det så att jag gick in i en zoo butik och tittade på deras fiskar.
    Och i ett akvarium fanns en hajmal, med ett gäng andra fiskar.
    Hajmalen var sååå uppäten så att den hade inte ett enda av sina fenor kvar så jag köpte den.Han i affären sa att det va ok att ha fisken i 60 l akvarium då jag inte va så vetande om det just då.
    Men när jag kom hem och la ner fisken i akvariet så förstog jag ju att detta inte gick, han va ialf tio centimeter. Han stångade hit och dit och förblev helt vit(han va grå i affären). Nu har jag honom i ett 200 l akvarium men han e fortfarande "skadad"? han e vit (nästan genomskinlig) och nappar luft och verkar helt livskrämd för allt.Och så ligger han på botten med hela sidan på botten helt utmattad usch Jag tycker förbannat mycket synd om honom vet ej vad jag ska göra. Jag har två små hajmalar till och nu apar dom efter han, för jag såg ju hur de betedde sig i ett annat akvarium
    då va dom som andra fiskar simma omkring, men nu är på god väg att likna min skadade vän. Men vad är bäst att göra med en sådan fisk vad är det för fel?? Jag vill ju att han ska komma ifrån stressen och bli bra. Han äter bra, de får bara mygglarver.
    Jason (scalare)

Min älsking *kär*
  • Daniel Odell
    • November 2002
    • 1595

hajamalar blir över metern, det mest humana du kan göra med honom är att knäcka nacken på han och skälla på din oansvariga klåpare till zoo-handlare.
    fish r friend

Kommentar

• Tropfrog
      • October 2002
      • 8083

Håller med orm
      MVH
      Magnus
      min zoon

Kommentar

• stahl_mikael
        • November 2003
        • 293

hellu. Köpte 2 hajmalar med för ca 3 veckor sedan. Sen när jag släppte i dom första gången så har dom hela tiden simmat fram å tillbaka i akvariet dom har säkert grova skallskador så som dom håller på och simmar in o krockar i glaset Men så nu i helgen bygde jag en rätt så stor o mörk grotta till dom och nu ligger dom och myser där inne hela tiden tillsammans med mina zebra ciklider. När dom väl kommer ut ur grottan så simmar dom lungt och fint och stressar nästan aldrig upp sig / Mikael

Kommentar

• zoofiee
          • December 2003
          • 4

hur byggde du en grotta stahl mikael
          Jason (scalare)

Min älsking *kär*

Kommentar

• stahl_mikael
            • November 2003
            • 293

Jag tog det jag hadde i mitt lilla akvarium. En halvstor rot som fiskarna kan simma igenom sen la jag en halv kruka bakom och sen bygde ja igen längst bak me stenar. Bygg grottan så att du kan se in i den bara :P annars kan de bli tråkigt // Mikael

Kommentar

• stahl_mikael
              • November 2003
              • 293

Jag känner att min stavning inte är världsbäst

Kommentar

• sundelin
                • October 2003
                • 232

fick med en 20-25cm:ers hajmal när jag köpte mitt akvarium som oxå simmar in i glasrutorna, mest när man måste ner i akvariet eller någon kommer nära akvariet, vill gärna bli av med den endera till någon med jätte akvarium eller byta in den i zoo affären, hur mycket kan en hajmal vara värd? om någon med stort akvarium tar den blir det ju gratis men.....
                .

Kommentar

• panzerkat
                  • November 2003
                  • 170

Ursprungligen skickat av zoofiee
                  Hej. Nu är det så att jag gick in i en zoo butik och tittade på deras fiskar.
                  Och i ett akvarium fanns en hajmal, med ett gäng andra fiskar.
                  Hajmalen var sååå uppäten så att den hade inte ett enda av sina fenor kvar så jag köpte den.Han i affären sa att det va ok att ha fisken i 60 l akvarium då jag inte va så vetande om det just då.
                  Men när jag kom hem och la ner fisken i akvariet så förstog jag ju att detta inte gick, han va ialf tio centimeter. Han stångade hit och dit och förblev helt vit(han va grå i affären). Nu har jag honom i ett 200 l akvarium men han e fortfarande "skadad"? han e vit (nästan genomskinlig) och nappar luft och verkar helt livskrämd för allt.Och så ligger han på botten med hela sidan på botten helt utmattad usch Jag tycker förbannat mycket synd om honom vet ej vad jag ska göra. Jag har två små hajmalar till och nu apar dom efter han, för jag såg ju hur de betedde sig i ett annat akvarium
                  då va dom som andra fiskar simma omkring, men nu är på god väg att likna min skadade vän. Men vad är bäst att göra med en sådan fisk vad är det för fel?? Jag vill ju att han ska komma ifrån stressen och bli bra. Han äter bra, de får bara mygglarver.
                  nog för att det är allmänt känt att hajmalar är nervösa, men din verkar snarare sjuk än stressad (fiskar kan få nedsatt immunförsvar av stress) och har dom andra "apat" efter är dom förmodligen smittade.
                  finns det växter i akvariet? hajmalar brukar bli lugna när dom får bilda ett eget område runt en särskild växt. grottor kan också vara bra.
                  kolla om fisken har börjat visa ytliga sjukdomstecken förutom beteendet. köp inga nya fiskar förrän du vet vad som är fel på den.
                  black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

Kommentar

Arbetssätt...