ancistrusar kliar sig - vita trådar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquann
    • December 2003
    • 20

    ancistrusar kliar sig - vita trådar

    Hej!
    Malarna kliar sig mycket och ibland hänger det långa vita/genomskinliga trådar från huden. Har medicinerat i omgångar under en längre tid men inget har hjälpt. Har försökt med saltbad, Sera mycopur och Furan Nifurpirinol från AkvariumMunster.
    Vad göra? Tips mottages tacksamt.
  • mörten
    • November 2003
    • 61

    #2
    Hur långa är trådarna?
    En dum fråga men - är det verkligen inte avföring?

    Kommentar

    • elinor
      • February 2003
      • 1323

      #3
      Är de vita trådarna ca 1 cm långa?
      Då kan det vara något som jag kallar "hakmaskar" och dessa är en form av parasiter.
      Har haft ett par fiskar med sådana och då har det bara varit att fånga upp fisken med håv, ta en pincett och försiktigt dra bort den. För mig har det funkat att göra så men om det är det rätta vet jag inte. Det var iaf en zoobutiksägare som sa att det räckte att göra så.
      Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

      Kommentar

      • aquann
        • December 2003
        • 20

        #4
        Det är varken avföring eller maskar. Trådarna är tunna, tunna och upp till 2 cm långa. Det skulle kanske kunna vara så att malarnas hud inte är tillräckligt motståndskraftig? Kan det vara någon form av svampangrepp? Det är iallafall mycket irriterande för malarna. De rycker till rätt rejält för att försöka bli av med klådan.

        Kommentar

        • Rebecka
          • September 2003
          • 561

          #5
          Det är gäl eller kroppsmaskar.
          Prova att ta bort dem med pincett.
          Se även över hygienen i akvariet.
          Det kan även vara Lernaea... Lernaea
          Symptom: Lernaea är en parasit som kan ses med blotta ögat. Det tränger in i fiskens kropp och delar av den sticker ut som ett grovt "hårstrå".
          Åtgärd: Plocka upp fisken ur akvariet och parasiten plockas bort med en pincett. Svårt att medicinera bort.

          http://underwatergarden.blogspot.com


          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132135

          Kommentar

          Arbetssätt...