Gibbiceps

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Gibbiceps

    Kan man ha en gippiceps in ett 200 l kar? Det är inrett med många lavastenar som bildar en grotta, samt en anubias barteri var. barteri, en crinum lök. Det finns väl ca 10 grottor, men vet inte om de är för små för honom, han kanske kan komma in i ett par i alla fall. Såg att den blev 50 cm eller vad det var, men nu är han ca 15 cm. Kan man ha honom i karet, trots att det inte finns så många grottor. Eller kommer han att vantrivas samt stöka till alltför mycket i inredning pga utrymmesbrist? Går han bra tillsammans med mindre mbunas, samt mindre plecostomus på ca 6-8 cm?

    Lyssnar och tar till mig alla åsikter, men snälla svara så snabbt ni kan, och läs inte bara det här...

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Den behöver ingen grotta men däremot en rot som den kan gömma sig under och gnaga på. Det behöver din plecostomus med. Sugmalar behöver trä för matsmältningen.

    Du kan ju ha en där ett tag. Din plecostomus kommer bli lika lång den med.

    Det finns en släkting till Gibbiceps som heter Joselimaianus och har ljusa prickar och mörk botten, tvärt om mot Gibbiceps. Den blir bara 20cm och passa mycket bättre.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      Hm...
      Så det är bara att slänga i lite träbitar i karet då? Låter lätt! Ska man ta delar från en använd rot eller kvittar det??? Vill nämligen inte ha en he rot i karet, för som man har sagt mig, det passar inte i ett malawi-kar...
      Mina plecostomus ser i alla fall ut att må bra...

      Mvh Malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • malawi´n
        • August 2003
        • 1643

        #4
        HUr lång tid tar det innan den växer ut akvariumet? (plecostomusen och gippicepsen) har alltid trott att de växer otroligt långsamt...

        Mvh Malawi´n
        Björn Forsberg

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #5
          Det beror på hur mycket mat de får. De behöver bara en liten träbit att gnaga på. I ett kar där jag inte vill ha en rot men som jag har några ottosar i har jag bara lagt i en flisa på 3-4cm. Fast ottosarna är ju bara 4cm.
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • skadedjur
            • September 2003
            • 188

            #6
            Jag har en gibbiceps i mitt 222-literskar, han trivs utmärkt men jag funderar på att flytta över honom till mitt kommande 500-liters då han får mycket mat och växer som en raket. Han var drygt 10 cm när jag fick honom för en månad sen, nu är han 17 cm.
            // Karolina //
            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

            Kommentar

            • malawi´n
              • August 2003
              • 1643

              #7
              Kan de vantrivas i ett 200 l kar då?
              Björn Forsberg

              Kommentar

              • JR
                • April 2003
                • 2112

                #8
                såklart kan du ha rötter i ett malawi kar... det beror ju på om du själv tycker om det eller inte.
                om du matar dem med mal-tabletter t.ex. så innehåller de en del fibrer, men som sagt..de gillar & gnaga på rötter =)
                Gibbicepsen äter & skiter som en häst, jobbigt i ett litet kar..iallafall blev det det för mig.
                --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                Kommentar

                • malawi´n
                  • August 2003
                  • 1643

                  #9
                  hm...
                  inte så bar att de skiter mycket...
                  Hade problem med det i ett annat kar, inte kul alls...
                  Nåväl, har i alla fall fisken nu, men funderar på att lämna tillbaka den. Den passade inte alls bra, alldeles för stor!
                  Ser dessutom ut att vantrivas, sitter bara i ett hörn, blixtstilla.

                  Mvh Malawi´n
                  Björn Forsberg

                  Kommentar

                  • Dr. Strange
                    • March 2003
                    • 995

                    #10
                    Gibbiceps och dom flesta andra L-Malar sitter still i ett hörn på dagarna och jobbar på nätterna.

                    //Marcus
                    " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                    Kommentar

                    • malawi´n
                      • August 2003
                      • 1643

                      #11
                      "jobbar på nätterna..."
                      Är det risk att de stökar till akvariumet eller dess invånare under natten, pga dess storlek mm?

                      Mvh Malawi´n
                      Björn Forsberg

                      Kommentar

                      • Dr. Strange
                        • March 2003
                        • 995

                        #12
                        Beror lite på, dom kan vara lite griniga och flytta andra fiskar som är i vägen, men dom brukar inte vara ett problem.

                        //Marcus
                        " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                        Kommentar

                        Arbetssätt...