Siamesisk algätare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • billo
    • October 2003
    • 85

Siamesisk algätare

Hej! Där jag bor finns bara flying fox i affärerna och försäljare som säger "den heter siamesisk flying fox det är nog samma" så jag undrar om någon i skaraborg har sett siamesisk algätare nyligen till salu? Sen undrar jag vilka erfarenheter ni har av antal, i en bok står det stimfisk och i en annan ilsken enstöring (kanske därför man blir ilsk om man är själv
    Är det nån som har synpunkter på att ha dem med apistogramma vore det oxå kul att läsa.
    Vh frida
    574L Sydamerika
    60L småfirrar
  • GaybrielSwede
    • June 2002
    • 129

Epalzeorhynchos kalopterus (flying fox) är INTE detsamma som siamesisk algätare...
    Ett tips är att du läser om siamesisk algätare här på zoopet...

Jag har fem som är sams...
    Simma lugnt!

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=58241

Kommentar

• gosatta
      • December 2002
      • 2669

dock är det ju långt ifrån ovanligt att dom endå säljs som siameser,,
      /Mats Åhrman
      http://www.gosatta.org
      http://www.stockholmsciklidklubb.com
      http://www.ciklid.se

Kommentar

• heeke
        • April 2003
        • 5033

Eftersom dom är så pass lika, och ibland säljs under konstiga handelsnamn, så är det väll bättre att fråga efter det latinska namnet (Crossocheilus siamensis).

Om affären inte kan svara på detta skulle jag personligen gå till en affär som vet vad dom köper in.

heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Elana
          • April 2003
          • 239

När jag hade 2 siamesiska algätare var det alltid småbråk mellan dem... framför allt när det var dags för mat, men sen köpte jag två till och då blev det frid och fröjd. De kan bråka nu också, men det är väldigt sällan. Jag skulle nog vilja säga att de är en stimfisk, men behöver ett akvarium som är så pass stort och välplanterat att individerna kan dra sig undan utan att snubbla över varandra.
          Mot andra fiskar är de jättesnälla! De är dessutom en av de få fiskar som går ihop med mina papegojciklider, troligen pga deras neutrala färg. Så mindra cikilder borde gå alldeles utmärkt ihop med dem.
          Mvh
          Elana
          Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

Kommentar

• Framerate
            • July 2003
            • 118

Jag har tre som jobbar flitigt. Blir dom skrämda så stimmar dom ihop sig tätt, tätt... Bråkar aldrig.

Kommentar

• AndreasN
              • July 2003
              • 2732

Siamensis är den bästa stimfisk jag haft. De stimmar nästan alltid i mitt stora kar utan att vara skrämda. De är väl helt enkelt väldigt sociala.

Jag ska köpa 5st till snart. Jag köper dem stötvis så jag får variation i storlek, de växer snabbt.
              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

Kommentar

• Peter_F
                • October 2003
                • 693

Jag har 5 Siamensis som bokstavligen dammsuger karet. Glaset, växterna, botten t.o.m mina Gibbiceps när de sover.

Stimmar gärna med mina Svarta Neontetra. Dom visar inget intresse för något foder ännu
                "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
                Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

Kommentar

• Framerate
                  • July 2003
                  • 118

Mina stimmar med Vinkeltetra. Även någon enstaka Otocinclus förvirrar sig med ibland i en salig röra.

Kommentar

• Corydoras mad
                    • April 2003
                    • 1686

<font color="red">Är det inte så att siamesiska algätare har 2 "skäggtömmar" och Flying Fox har 4st. </font id="red">
                    /Mathias
                    The Corydoras freak

Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

Kommentar

• AndreasN
                      • July 2003
                      • 2732

Ja så är det. Flying fox har dessutom en ljus rand precis ovanför den mörka.

Kommentar

• skr
                        • December 2002
                        • 267

http://www.aquatic-gardeners.org/cyprinid.html
                        Observera att den de kallar Epalzeorhynchus kallopterus (Flying fox) förmodligen är en annan än den som oftast är till salu i Sverige (åtminstone där jag bor) numera. Den jag sett till salu under det namnet verkar vara den som på sidan går under namnet Epalzeorhynchus "spec." (False siamensis). Iofs har jag också sett äkta siamensis, och en salig blandning, till salu under det namnet. Total förvirring alltså, och jag tror tyvärr att förvirringen börjar hos grossisterna, så man kan inte skylla allt på handlarna. Men det är ganska lätt att särskilja den äkta siamesiska algätaren om man vet vad man skall titta efter.
                        Håller med om allt som skrivits här; mina siamensis (15 st) är fredliga mot andra fiskar och stimmar gärna med varandra. De vill dock helst ha ett lite större kar eftersom de är snabba och aktiva simmare (har man ett litet akvarium märker man inte det, eftersom de då bara ligger på bottnen och glor). Flying fox, eller vad vi nu skall kalla den för, är i och för sig inte heller någon otrevlig fisk, men den kan vara ganska aggressiv mot sina artfränder och även mot äkta siamensis.

Kommentar

• AndreasN
                          • July 2003
                          • 2732

Jag tycker mina är aktiva både i 105-liters och 540-liters. Men de stimmar inte lika distinkt i 105-liters men det är väl för att stimmet lätt sträcker sig över halva karet då.

Kommentar

Arbetssätt...