C Julii, vad bör jag tänka på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    C Julii, vad bör jag tänka på?

    Jag köpte 10 st av dessa underbara små varelser i fredags. Svårighetsgraden på dessa är tydligen 4 av 5 och jag blir lite orolig för detta. Jag får väl erkänna att jag tog för givet att en Corydoras för 55 kronor hörde till de mera lättodlade och därför även lättskötta sorterna och kollade därför inte upp dem riktigt
    Jag kollade bara att de klarade tempen i karet och att de skulle bli ungefär lika stora som mina C palateus.
    Jag gjorde en sökning här på forumet och det enda jag kunde hitta var att Kjell trodde att de kom från vatten som inte riktigt överensstämde med det man kan ha i ett akvarium, vad menas med detta??? Är det vattenvärden jag ska hålla koll på, eller är det fodret??? Vad jag kan se så verkar de käka det mesta, de älskar Aquatic Natures Diskusgranulat, frågan är bara om dom behöver äta annat också???
    Dom är i alla fall väldigt pigga och flänger runt överallt, det som är roligast är att de inte bökar i botten lika mycket som de andra Corydoras jag haft, utan att de simmar runt och även käkar vid ytan. Men detta kanske har att göra med att de är så pass små, de är väl ca 2,5-3 cm stora.... Helt underbara, pigga, små krabater, jag vill så gärna se till att de mår bra!!!!
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Ingen???? *snyft*
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • Volds
      • August 2002
      • 64

      #3
      Du kan sagtens holde julii´erne i almindeligt akvarievand.
      Det er ungfisk du har fået fat i, og derfor bevæger de sig tæt ved overfladen. Corydoras optager jo atmosfærisk luft gennem tarmkanalen, og skal derfor til overfladen ind imellem. Når de bliver ældre, vil de holde til på bunden som alle andre Corydoras gør. Med hensyn til foderet, bør du nok fodre med tabletter også...jeg bruger selv Tetra Tabimin til mine Corydoras. Min erfaring er, at julii´erne er mere sky end andre Corydoras, så nyd dem mens du kan se dem..:-)

      Volds

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Tack Volds! Jag vet ju att Corys brukar gå upp till ytan för att "andas", men dessa håller till mycket i mellanskiktet och går inte allt för ofta upp till ytan (bara när det vankas käk)... men, men det är säkert OK. Vad gäller maten så är det så att jag har 4 praktbotior och 4 C. palateus i karet också, det är därför jag försöker få diskusgranulatet att gå till botten, eftersom de stora fiskarna regerar över tabletterna. Jag kanske ska ta och dela tabletterna i bitar så att de små får en chans???
        Jag hoppas att jag får fortsätta att se dem som nu... vem vet... jag har ju en bunt "nattaktiva och skygga" l-malar också, som jag har framme ofta och verkligen får njuta av... Har tydligen lyckats med möbleringen av mitt kar...
        Till sist en liten språkförbistring... jag förstår väldigt lite av din första mening eftersom jag inte kan översätta sagtens och almindeligt... Jag hoppas att det betyder att jag säkert kan hålla dem i vanligt akvarievatten?????
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • Volds
          • August 2002
          • 64

          #5
          Till sist en liten språkförbistring... jag förstår väldigt lite av din första mening eftersom jag inte kan översätta sagtens och almindeligt... Jag hoppas att det betyder att jag säkert kan hålla dem i vanligt akvarievatten????? Precist !

          Du kan også fodre med dekapsuleret artemia, som kan købes frysetørret.
          Jeg hælder lidt i en engangssprøjte, og suger lidt vand op. Når det er opløst, sprøjtes det i akvariet. Det synker hurtigt, og spredes over hele bunden, så dine julii´er vil også få fornøjelse af det.

          Volds

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Okidok! Börjar väl med nykläckt artemia eftersom vi har massor av den varan för tillfället... Men sedan ska jag testa fryst artemia, kanske cyklops också???
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...