Nu lägger jag ner det här !!!!!!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ViperLarsson
    • October 2003
    • 12

    #16
    Hallå,så där med det där flytande yngelkaret gjorde jag den här gången till mina malkorn,tänkte låta dom kläckas där & sen flytta alltihopa i ett 20 liters för att göda dom lite där.(om dom nu lever så länge den här gången)
    Sen vete sjutton,hur tycker ni jag ska göra med malarna i fortsättningen,dom har ju lekt varannan dag i 2,5 vecka nu.
    Ska jag sära på dom ett tag eller bara låta dom fortsätta?
    Jo,en sak till.Stänger ni av syrestenen i yngelakvariet när ni matar?Tänkte bara om det är svårare att fånga maten för dom annars.
    Annars så är man ju lite avis på dina ancistrusyngel.Själv så bytte jag ut bottengruset mot sand i helgen & DÅ jäklar blev det fart på hannen,han lyckades ödelägga hela akvariet första natten genom att gräva sönder ALLT!
    Synd bara på¨så fina fiskar att dom är så förbaskat skygga.
    Gonatt................

    Kommentar

    • Mogwai
      • November 2002
      • 3021

      #17
      Metylenblått ??? Nopes, har jag inget hemma. En extra syresten har jag, men ingen pump att driva den med så.....
      Det vart i alla fall att jag la ner det flytande yngelkaret i 250:an, la ner bladet mé romkornen på och fäste denna med bladstjälken i bottengallret på buren. Själva buren fäste jag med ett gummiband i tvärsramen på karet. Stabiliserade det hela med 2 st kolstenar på botten i buren.
      Dock så lyckades stora herr mal i det akvariet ta och kravla sig över kanten på buren och hade romkalas för sig själv under natten....så det vart inget trots mina tappra försök.
      Man kan ju bara hoppas att scalarerna leker snart igen.
      För att "trösta" dem lite så fick de mumsa på finhackad räka igår och det var mäkta populärt !!
      Mina små malyngel har börjat att lämna grottan....så det sitter på rutorna och på bladen på växterna och...mest lite överallt. Jääääättesöööööta !!
      Så till å med han sambon har blivit totalt malfrälst !!
      "Kan vi inte bara ha ett malakvarium ??"

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #18
        Heja Mogwai, du verkar vara på god väg i din akvarienördsfostran!!! Men vem faller inte för en bunt Ancistrusyngel. Jag städade ur köksakvariet på div yngel i går. Hittade väl ett 50 tal Guppyyngel och 30 Ancistrusyngel!!! Vi har plockat yngel där tidigare, så det par som gick där har lyckats få sisådär en 60 yngel i sin första kull... då pratar vi överlevande, kan tänka mig att det var ett hundratal från början. Men Juggelina som är mor till alla barnen är dotter till vår högproduktiva gammelmamma, så hon har anlag om man säger...
        Nu när karet blev städat på småglin så börjar dom putsa grottan däri igen, så snart ligger han väl där och fläktar... *pust* har väl sisådär en 200 yngel nu och två kullar på gång....

        ViperLarson! Det där med att fota Ancistrusar är inte lätt... Men prova att lägga en Zucciniskiva där det är fotograferingsvänligt, då ska du se att han kommer fram... Tänk också på att ett upplyst kar i ett mörkt rum får dem att känna sig trygga, då ser de inte dig, men de känner när du går på golvet så det gäller att sitta stilla.....
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • Mogwai
          • November 2002
          • 3021

          #19
          Kära Nanc. Jooo....han erkände igår att "trodde aldrig att det kunde vara kul med små fiskyngel men det é jättespännande ju !!!"
          Han har dock tagit tillbaks sin önskan om ett speciellt malakvarium, det var la den där galna lysten i mina ögon som fick han att backa...eller ???
          Tänkte att jag skulle rensa botten lite i yngelkaret idag, det har kommit lite grums där som jag inte vill ha kvar, växterna har la fällt eller så.
          Osså ett litet vattenbyte på det då.
          Sen så ska herr pappa mal tebaks till 70:an.
          Hoppas att alla yngel har lämnat snäckan nu så att jag kan flytta över den oxå. För...det é ju pappa mals favvisgrotta va....å då kanske de leker snart igen ?? *hoppas*
          Jag har lagt ner några små ärtdelar samt smulor av en maltablett till ynglena att mé. Kan man använda färsk spenat ???

          Om nu scalarerna får för sig att leka igen å lägga rom *dubbelhoppas*
          kan man flytta över bladet till malyngelkaret å låta scalare-rommen kläckas där ?? Tål rommen att byta vatten sådär eller ska man hålla på att mickla mé vattenbyte mellan de två karen först ??
          Kan mal å scalareyngel gå tesamman under uppväxten ??

          *svar till undrande yngelslyngelparantes*

          Kommentar

          • Poseidon
            • February 2003
            • 1255

            #20
            Min erfarenhet är att dom inte blir störda av det...

            Men jag brukar alltid sänka en glassburk i skalareskar när jag ska sno bladet...å där efter fyller på med fäskt kranvatten plus MB å en syresten.

            De brukar attakera så i vissa fall har man varit tvungen att fiska opp dom först å lägga dom i en hink en stund innan man tar bladet. Hhehehe ;-)
            Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
            Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

            Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
            www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

            Kommentar

            • Mogwai
              • November 2002
              • 3021

              #21
              Ursäkta en fråga men....vad gör Metylenblått för nytta ????
              Hur mycket ska man dosera per liter vatten ???

              *svar till väldans undrande*

              Kommentar

              • Bilbo
                • February 2002
                • 2119

                #22
                Metylenblått motverkar svampangrepp på rommen, doseringen känner jag dock inte till!
                // Magnus
                Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                Kommentar

                • Mogwai
                  • November 2002
                  • 3021

                  #23
                  Vasa ?? Veritabla attacksvampar som ger sig på små oskyldiga romkorn ??? Nä nu...fiiiinns de verkligen ??? *s*
                  Nämen alltså.....slutskämtat. Man kan köpa det på apoteket va ??
                  Borde stå hur man ska dosera på förpackningen. Ska kolla mé min far om han inte har i garaget. Han har det mesta å é pensionerad vatteningenjör så...skulle förvåna mig myyyycket om han inte har ju.

                  Kommentar

                  • ViperLarsson
                    • October 2003
                    • 12

                    #24
                    Visst är det väl självaste...............
                    Hade ca 70 yngel nu som växte bra & började på att äta smulade räkpellets.
                    Men återigen så hade Larsson sitt vanliga oflyt.
                    Den här gången pajade termostaten i värmaren,så vattnet var 40 grader när jag kom ner.ALLA DÖDA!!!
                    Får se om vi hörs här nå mer,annars så får ni kika in på skoterleden.net,kanske får ni som jag fick här,upp ögonen för ännu en hobby. Tackar för alla tips.

                    Kommentar

                    • BULL
                      • January 2002
                      • 298

                      #25
                      är det så att du ger upp och vill sälja dina corydoras så är jag spekulant....

                      Kommentar

                      • dgqlof
                        • November 2003
                        • 1344

                        #26

                        stackare, beklagar sorgen.

                        Kommentar

                        • kalle kula
                          • November 2003
                          • 13

                          #27
                          Jag tycker du ska sluta med odlingen och ägna din tid på skotern istället

                          Kommentar

                          Arbetssätt...