Hur är malar i ett växtakvarie?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • izac
    • April 2003
    • 756

    Hur är malar i ett växtakvarie?

    Är det nån bra idé?
    Jag håller på att försöka göra ett växtrikt akvarium. Jag har inte så mycket allmäna kunskaper om malar, men det vore hur som helst bra med några stycken i karet, som kunde hålla efter bottenrester och alger.
    Men kan man ha malar i växtakvarier? Dom raffsar inte omkring bland växterna, äter upp dom, skadar rötterna eller nåt annat? Tanken slog mig, och var tvungen att fråga innan jag tänkte vidare på vilken mal som skulle passa.
    Som följdfråga kan jag ju passa på och fråga om ni har nån bra mal att rekommendera? Karet är på 100L.

    Vad för andra fiskar gillar att smaska alger? Amano räker har jag hört, fast dom kan väl knappast äta trådalger osv. eller?
  • Mathias-D

    • December 2002
    • 1122

    #2
    som barn i en godisaffär....i alla fall om det är ancistrusar.

    Kommentar

    • Tokfia
      • September 2003
      • 141

      #3
      hm mina ancistrusar rör aldrig mina växter... men jag stöd fodrar med mycket grönsaker... så det kan ju vara ett tips om man inte vill ha förstörda växter... =)
      Och som ni alla vet... Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=155933

      Kommentar

      • izac
        • April 2003
        • 756

        #4
        Grönsaker = Gurka, ärtor?
        Använder du dig av tillskottstabletterna oxå?

        Kommentar

        • izac
          • April 2003
          • 756

          #5
          Ursprungligen skickat av Akvarie_Master
          som barn i en godisaffär....i alla fall om det är ancistrusar.
          Vad är det som är "godis" för dom? algerna eller växterna? :S

          Kommentar

          • Tokfia
            • September 2003
            • 141

            #6
            andvänder mest gurka lr squash... mina Ancistrusar ratar nämligen ärtor!ger dom även tillskots tabletter!
            Och som ni alla vet... Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=155933

            Kommentar

            • izac
              • April 2003
              • 756

              #7
              Ok..
              Såg att tabletterna kostade närmare 100lappen för en burk. Eller var jag bara på fel ställe?

              Kommentar

              • hgus
                • July 2003
                • 221

                #8
                Ursprungligen skickat av Tokfia
                andvänder mest gurka lr squash... mina Ancistrusar ratar nämligen ärtor!ger dom även tillskots tabletter!
                Äter malarna squashen vid ytan, eller tynger du ner den på något sätt? Jag prövade med squash häromdan, men den flyter ju, och blev ett rejält skrovmål för mina Endler, upptäckte jag idag...

                Kommentar

                • Corydoras mad
                  • April 2003
                  • 1686

                  #9
                  <font color="red">Tryck något tungt föremål igenom gurkan eller vad du nu använder så sjunker den ned.</font id="red">
                  /Mathias
                  The Corydoras freak

                  Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

                  Kommentar

                  • Tokfia
                    • September 2003
                    • 141

                    #10
                    angående priset på maltabletterna så skulle jag tippa på att du var på fel ställe... fast det beror ju på hur många tabletter det var i burken... jag betalar ca 33kr för lite mer än 100 tabletter!
                    Och som ni alla vet... Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=155933

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Angående ursprungsfrågan: I mitt växtakvarium så har jag siamesiska algätare, corydoras sterbai och ancistrus. Ancistrus funkar om man inte har bredbladiga växter, annars så är det en alltför djärv schansning. Amano använder ottocinclus och amanoräkor (ja, dom är uppkallade efter honom). Denna kombinationen verkar vara en av dom bästa. Jag har dock hört att ottocinclus kan ge sig på slemlagret på diskusar, det är därför jag inte har dom. Amanoräkor hade jag 28 stycken, alla dog under en vecka av något som jag misstänker finns i pmdd, jag tänker inte byta till tmg för att ta reda på det. Min kombination passar för mig, men om du inte har pmdd och diskus så tycker jag nog att Amanos förslag är bättre. Kompletera gärna med någon sorts pansarmal som äter rester.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • Mathias-D

                        • December 2002
                        • 1122

                        #12
                        jag menade växter =)
                        squarsh är bra. Det har jag nästan varje dag...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...