odling av sterbai

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    odling av sterbai

    Hej
    Efterssom mina corrydoras sterbai har lekt med jämna mellanrum hela hösten så tänkte jag sätta dom till lek i ett eget akvarium. Jag har ett 50 liters kar att använda till det. Gruppen som jag har i mitt växtkar är 15 st. Är inte helt säker på hur många av varje kön. Men nu när jag skall ta ut en lekgrupp, hur många av varje skall jag ta då? Alla 15 blir lite väl många så jag måste ju begränsa mig. Planen är att föda upp 20 yngel i detta karet. Finns det något foder som jag kan ge i början så att jag slipper kläcka artemia?
    MVH
    Magnus
    min zoon
  • Poseidon
    • February 2003
    • 1255

    #2
    Micromask är att rekommendera om man inte vill kläcka artemia...
    å så titta på den här tråd..
    http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15199
    Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
    Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

    Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
    www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

    Kommentar

    • Lukas
      • April 2002
      • 1211

      #3
      Hej!
      Jag har satt 5st C. paleatus i ett 45 liters i hopp på lek i framtiden, och i ett 50 liters skulle jag nog inte heller släppa i fler än så.
      Det lär vara bäst att ha typ två hanar/hona.
      Jag pratade med en odlare förrut, och han sa att de ofta brukar äta fint söndersmulat torrfoder och cyklops, förrutom artemia.
      Själv har jag fryst in nykläckt artemia till yngel i fall om jag inte hinner kläcka nya i tid.

      Hur stora är dina C. sterbai? Odlade el vf?
      Jag har en hemma, måste nog fixa några kompisar till den snart, Crenicichla compressiceps åt upp dens vänner...

      Lycka till!
      /Lukas

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Jag har 7 viltfångade och 8st som jag tror är odlade, han jag köpte dom av visste inte säkert, men priset han gett antydde att det var odlade. Alla är riktigt stora och feta, har nog inte sett större någon annan stans. Akvariet jag lånat är snarare 30 liter, jag mätte nu. Tänker nog prova med 1 hona och två hannar. När dom lekt så tar jag bort föräldrarna, sänker vattennivån och tillsätter metylenblått. Har hört om andra som gör så.
        MVH
        magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Poseidon
          • February 2003
          • 1255

          #5
          Mina odlingskar är inte större än 25l å har där en lek familj på 4hannar å en hona...å tro mej, de leker så fort det har blivit lite kallare...
          Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
          Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

          Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
          www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

          Kommentar

          • fo
            • October 2003
            • 40

            #6
            Hunnen er større og mere "tjock"....hannen mindre og mere strømlinet...mindre mave!!!
            Tanganyika/livebearer-freak

            Kommentar

            • Lukas
              • April 2002
              • 1211

              #7
              Hej!
              Tropfrog: Är det inte bättre att flytta äggen, typ m ett rakblad, till ett annat akvarium där man kläcker äggen och föder upp ynglena, så slipper man stressa avelsdjuren i onödan vid flytten...?
              Men detta funkar ju bara om man har ett till kar till ägg och yngel.

              Lycka till!

              /Lukas

              Kommentar

              Arbetssätt...