Måncykel nyckel till odling av L.malar???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lukas
    • April 2002
    • 1211

    Måncykel nyckel till odling av L.malar???

    Hej!
    En lokal akvariehandlare berättade för mig att han för några månader sedan sålt en i Tyskland specialtillverkad ramp till ett akvarium. Rampen inehåller två hallogen lampor två lysrör och en månlampa som styrs som den riktiga månen. Så när det är fullmåne ute, är det det i akvariet på natten också.
    På morgonen ökar månlampen sin styrka, sedan tänds hallogenen och under några timmar under dagen är även lysrören tända, och frammåt kvällen händer samma sak fast baklänges.
    För några veckor sedan när han rotade runt i karet upptäckte han till sin förvåning ca 30 yngel av Zebrapleco (L-46), som om inte det vore nog hade även två dyra L-malar också lekt. Alla ynglen var av samma storlek, så de måste lekt ungefär sammtidigt.
    rampen kostade ca 30.000kr,men med alla dessa yngel lär den bli betald en eller flera gånger om!!!!

    Vem vet, kanske är måncykeln en viklig det vid odling av dessa exklusiva och attraktiva malar.De är ju mestadels nattaktiva i naturen, så månen spelar nog en viss roll i deras liv vkulle jag tro.
    Bara några funderingar.....

    /Lukas
  • JR
    • April 2003
    • 2112

    #2
    de kanske måste ha månljuset för att "hitta rätt" ?? hehe
    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

    Kommentar

    • Mcoist
      • May 2003
      • 296

      #3


      Många malar är skymmnings aktiva vilket gör att deras mest aktiva period är i skymmningen vilket inte fins i ett akvarie eftersom där är fullt ljuse eller natt.

      Jag gjorde en väldigt enkel skymningsbelysning genom att köpa en liten ljusramp för glödlampa och satte en philips softtone brunton 15W lampa till mitt 375L akvarie vilket gav ett svagt bruntonsljuse (Skulle väll varit mera vitt) vilket blev mycket snyggt och gillades ochså av mina L-Malar.

      4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
      1st 540L som skall limmas och repareras.

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

      Kommentar

      • Lukas
        • April 2002
        • 1211

        #4
        Hej!
        Man skulle kunna koppla en dimmer till nattlampan, och vipps kan man reglera ljuset beroende på hur mycket av månen man skymtar ute (vid klart väder)

        /Lukas

        Kommentar

        Arbetssätt...