2 Ancistrushanar i samma kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rexon@
    • August 2002
    • 578

    2 Ancistrushanar i samma kar?

    Hej, jag undrar om någon har två ancistrushanar i samma kar, om dem isåfall håller sams och leker med honorna ändå?
  • Ulla
    • April 2002
    • 1163

    #2
    Jag har 4 hanar och 2 honor i samma kar. De är från samma kull allihopa och jag har aldrig sett slagsmål. Men inte lek heller, de är ett år gamla nu.
    De samsas fint om Zuccini-skivorna och maten för övrigt. Den största äter först men alla får smaka!
    Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Jag har haft 2 hanar i samma kar... Första gången släppte jag ner en ung hane till mitt gamla par och det slutade med att jag med nöd och näppe lyckade rädda livet på en MYCKET luggsliten unghane... Jag gjorde samma tavla en gång till... med samma resultat!
      Sedan testade jag att släppa ner ett par hos dem, och då funkade det perfekt, inga skador men inte heller någon lek... Jag har hittills aldrig fått lek när jag haft mera än ett par Ancistrusar i ett kar... Jag vet att vissa har två honor hos sina hanar och får lek, men det funkar inte hos mig...
      Detta är mina erfarenheter,,, men det kanske är jag som skämmer bort mina små gullegrisar så att dom blir så här...
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Rexon@
        • August 2002
        • 578

        #4
        Jaja, men men tänkte för jag har 1 guldhane med 3 honor nu i samma kar, plus "lite" yngel i olika storlekar i mitt 110 liters. Kvar blir nämligen min bruna ancistrushane som bor ensam med lite yngel i ett 43 liters. Alla 5 vuxna är i samma storlek (6-7cm) men ett försök borde ju inte skada isåfall? Mitt kar är rätt långt, 90cm med gott om växter och gömställen.. Min guldhane har sin grotta i ena hörnan.. så kanske min andra hane kan få den andra hörnan ifred :-) jaja.. jag får se.

        Mina ancistrus leker lättast när det är fler honor åt hanen, mitt tidigare ancistruspar som jag sålde lekte så fort jag stoppade i honan i hanens kar, och hanen gick då i ett 29 liters, fick även lek på dem två gången på samma sätt i ett 19 liters, då jag bara skulle testa om dem verkligen kunde leka i ett sådant litet kar.

        Kommentar

        • katta
          • December 2002
          • 385

          #5
          Jag har 2 hanar (som jag för övrigt fått av Nancy) i samma kar, de är från samma kull och är alltså uppvuxna tillsammans.
          Har haft ögonen på dem en tid eftersom den ena utvecklat ganska kraftig spröt, och tecknen pekade på att även den andre var hane. Nu har båda utvecklat spröt, en mer än den andre, och det har hittills gått hur bra som helst.

          Kanske är det för att de alltid varit tilsammans och det inte finns ngn hona i karet...?
          ** http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75273 **

          Kommentar

          • katta
            • December 2002
            • 385

            #6
            ..såg att jag missat hälften av din fråga...strunta i mitt svar du
            ** http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75273 **

            Kommentar

            • Rexon@
              • August 2002
              • 578

              #7
              Det tror jag faktiskt kan vara möjligt..
              mina hanar gissar jag på kan vara i samma ålder.. möjligt att den som redan bor med honorna är äldre.. så då borde de kanske inte vara problem att släppa ner en yngre hane. Båda har jag förresten fått lek på tidigare..

              Kanske är det för mycke med 5 vuxna ancistrus i ett 110 liters akvarium bara? Jag har ju yngel också, men dem växer så himla bra och alla verkar må prima så jag tror min bruna hane skulle må bättre där..

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #8
                Katta! Du kan ju komma och hämta Bettan, så får du se hur det går :-)
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...