Golden Nugget + svärdplantor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mavve
    • August 2003
    • 283

    Golden Nugget + svärdplantor

    Har en Golden Nugget i karet och även en vanlig ancistrus. Golden har sedan inköpet mest bara gömt sig hela dagarna och verkar mest gå lös på Svärdplantorna på nätterna så at de blir håliga. Enligt vad jag läst här på forumet stod det och vägde om det var malarna eller järnbrist som orsakade hålen, men efter att klippt rent en kväll och fått nya hål i 3-4 blad till nästa dag å drog jag slutsatsen att det är Golden som härjar. Den vanliga ancistrusen är däremot aktiv på dagen och verkar jobba på bra med sitt städande/ätande. Jag har sett honom på svärdplantorna, men det ser ut som han är mer följsam och försiktig, för det der inte ut att bli några spår efter honom.

    Hur gör jag för att slippa få svärdplantorna uppkäkade?

    - Jag lägger i algtabletter, ärter, gurkskivor, brysselkål, men han intresserar sig överhuvudtaget inte. Jag har inte sett honom äta någon gång, men lever han på svärdplantor??

    Det är en tjusig fisk, men ska han bara gömma sig så jag aldrig får se honom och samtidigt leka rövare på nätterna, så kan man ju undra?

    Gömmer sig era Golden hela dagarna?

    / Martin
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Vi har två Golden Nugget och dessa är bland de mest sociala malar vi har. Karet är öppet från bägge sidor och mitt på har vi en rotsamling (du kanske förstår bättre om du tittar på bilderna på Zoonen) där våra Nugget ligger och dräller på dagarna, att det springer folk runt dem verkar de inte bry sig om. Jag har aldrig sett dem äta på någon växt, däremot är de väldigt pigga på maltabletter och Zuccini. På nätterna ser man dem röja runt på rutorna för fullt, så de verkar städa bra också. Däremot är Ancistrus välkända för att käka svärdsplantor (även om mina inte gör det), är du säker på att de inte är dessa???
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • mavve
      • August 2003
      • 283

      #3
      Den Ancistrus som jag har är relativt liten och när jag sett honom "gå över" svärdsplantorna så har jag inte sett några spår av skador alls.

      Nuggeten är betydligt större, men är oerhört skygg och gömmer sig så väl som bara möjligt (kanske inte har vant sig vid akvariet - har haft honom/henne i 2 veckor). Ska testa vidare med algtabletter och prova zuccini. Annars blir det till att byta ut växterna.

      Nanc - har du ett par? Det hade varit trevligt att ha ett par, men de är svåra att könsbestämma har jag fått för mig?

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Jepp, vet bara att jag har två, inte om de är av olika kön... Har faktiskt inte en aning om hur man ser skillnad på dem, jag kan inte se något sådant... Det lär väl visa sig om de börjar leka...
        De här är bara 7-8 cm stora, så de är säkert inte fullvuxna än...
        Testa att göra någon liknande anordning som jag har gjort, med en rot där det finns mellanrum till botten, och använd den platsen som matplats... Det fick i alla fall våra att "ligga framme" mycket mera....
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • mavve
          • August 2003
          • 283

          #5
          Min Nugget är ca 10cm. Jag har mangroverot, stenar, grottor osv. som ger möjlighet för Nuggeten att gömma sig.

          Nyfiken - när matar du och med vad? Problemet jag har är att en del av de andra firrarna automatiskt noterar att någonting händer i akvariet och följaktligen upptäcker maten....

          Fråga 2: Ska man själv bestämma matplats och förvänta sig att fisken lär sig, eller ska man välja matplats efter var man vet att fisken gillar att hålla till??

          Kommentar

          • Ulla
            • April 2002
            • 1163

            #6
            Ancistrusar kan vara väldigt förtjusta i svärdsplantor, även fast de får grönsaker ofta. Kolla vad mina rackare gjorde på en dag! De 2 sista bilderna i albumet. Tur att svärdsplantorna var på rea!

            Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

            Kommentar

            • aquan00b
              • September 2003
              • 140

              #7
              Tänkte väl kankse dela med mig att mina ancitrusar oxå gilla S.Plantor mina gör 2 jag har tugar alla plantor oavset vegetabiliskt föda dom får ej nog av dom .Men det är kulia firrar .!
              Nanc en fråga tro jag kan ha Nuggets ihopa med malawisar isåfall inskaffar jag ett par stycken såg vi har fått in såna i butiken stora runt 10 cm o kosta en del men de gör inget dom vill ha 375 pix st.

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #8
                Vi matar malarna på kvällen när alla andra fiskar får käk. Vi har 2 Nugget, 2 Clownpleco, 1 L-200 och 1 L-134 så det är bra konkurrens om maten. Jag bryter sönder algtabletterna i fyra bitar och slänger ner ca 3 tabletter om dagen. Men det är flera som konkurrerar om tabletterna, har även 4 Praktbotior, 6 Siamensis och 4 Corydoras som gärna vill ha av bottenkäket. Det är därför jag matar alla samtidigt, så flingor och pelletsrester också hamnar på botten.
                Nuggetarna har inga problem att konkurrera om maten i alla fall.
                Jag slänger ibland ner en Zucciniskiva också, då delar jag en ca 2 cm tjock skiva i två bitar och lägger en bit ifrån varandra. Bråk blir det, men de flesta får sig en smakbit även om L-200 käkar det mesta.
                Jag har bestämt matplats till bottenätarna, bara den inte är helt oskyddad så tror jag inte att malarna bryr sig.
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Vad gäller Nugget och Malawi så har jag ingen aning faktiskt. Om man ser till Mavves Nugget så är det väl risk att de skulle bli väldigt skygga, för Malawisar är väl rätt stökiga va? Sedan handlar det ju också om vattenvärden, har för mig att Malavi vill ha hårt vatten, Nugget tror jag vill ha ett pH på högst 6,5-7 och temp på högst 25 grader. Du får kolla det där själv, men jag vet att dom blir väldigt slöa på temp över 26, så blev det här i alla fall.
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • mavve
                    • August 2003
                    • 283

                    #10
                    Har tydligt fått det bekräftat att det är Nuggeten som tar svärdsplantorna. Han har plötsligt börja komma fram emellanåt (även om han gärna dras sig undan om det blir rörelse kring akvariet) och efter att sett hans behandling av ett svärdsplantsblad så är det ingen tvekan. Ancistrusen och Gibbin har jag också sett på bladen, men de "putsar" mer.

                    Jag ska försöka få dem att vänja sig vid en bra matplats och testas Nancys modell att mata dem samtidigt som de andra fiskarna. Just den biten har varit ett problem eftersom det finns fler än malarna som är intresserad av maten. Siamensis och även silverhajarna är glada för ärter. Har inte haft Zuccini hemma men det det verkar vara populärt har jag förstått här på forumet.

                    Jag antar att det är lättast att mata strax innnan släckning för att köra en "kombimatning".

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #11
                      Det är väl helt enkelt så att din Nugget har fattat tycke för växter... smaken är som baken som bekant...
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • mavve
                        • August 2003
                        • 283

                        #12
                        Har testat några kvällar med att mata alla på samma gång. Fungerar på så sätt att Gibbin ser till att komma åt algtabletter - han kan bli ganska irriterad på andra fiskar om de stör för mycket - kul att se på. Likaså gillar en liten ancistrus Zuccinin. Nuggeten är fortfarande ett krux - kommer aldrig dit även om det vankas mat...

                        En fråga jag ställer mig är - känner fiskarna lukten av mat?? D.v.s. sprider sig lukten av maten så att Nuggeten tveklöst vet om att det finns mat, men fegar??? Skulle vara tråkigt om han dog - både fin och den dyraste fisken i karet......

                        Kommentar

                        • Tant Nancy
                          • April 2002
                          • 5407

                          #13
                          Fiskarna känner att det finns käk och din Nugget svälter väl knappast ihjäl eftersom han käkar växter :-)

                          Låt honom få lite tid, bryt sönder tabletterna så att det finns minst en bit till alla som vill ha... Du kanske kan få någon bit att landa lite närmare Nuggeten.
                          MvH
                          Tant Nancy
                          www.gladafisken.aqualogen.se
                          Mitt fotogalleri
                          Dagbok
                          Min zoon

                          Kommentar

                          Arbetssätt...