Gissa fisken

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ulla
    • April 2002
    • 1163

    Gissa fisken

    Hej, har ett antal Corydoras i 560-liters karet. Köpte nyligen Aqualogs referensbok över alla C-malar och blev tveksam om vad sör arter jag egentligen har! Är det någon som vet "säkert" om ni tittar på bilderna på min Perzoon-galleri



    C. schwartzi och C. julii har jag trott, men Agassizii, trilineatus och punctatus ser lite likt ut också, suck...

    Tacksam över alla gissningar och vet någon vad för Regnbågsfiskar jag har, alltså Melanotaenia-arterna, så blir jag ännu gladare!
    Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637
  • Lukas
    • April 2002
    • 1211

    #2
    Hej!
    den fisken du tror är en C. schwartzi, är jag ganska säker på att det är en C. triliniatus (har haft sådana) C. julii har inte de tre vågräta sträcken så tydliga som triliniatusen, Juliin har ochså lite svagare markeringar på kroppen, och har en avrundad nos.
    Corydorasen du tror är julii, kan jag säkert säga inte är en C. julii, men jag har ingen aning om vad det kan vara.
    Leta på den här sidan
    Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.


    /Lukas

    Kommentar

    • Lukas
      • April 2002
      • 1211

      #3
      Hej igen,
      Jag kollade lite på planetcatfish, och en som är lik är C. saramaccensis.

      /Lukas

      Kommentar

      • Ulla
        • April 2002
        • 1163

        #4
        Det värsta är att coryna ser olika ut som ungdjur och vuxna, teckningen "flyttar på sig", bara 5 av mina är vuxna, så de andra kanske inte alls ser ut som nu om ett par månader!

        Aqualog har nog fått med lika många corydoras som Catfishplanet, t ex på szhwartzi finns det ett 10-15 tal olika varianter.
        Att den första kan vara triliniatus är jag också lite inne på... Det kan ju hända att det är 4 olika arter, inte 2-3 som jag misstänkt.

        Gissa på folk, har lagt in nummer på bilderna så att det är lättare att veta vilken som är vilken.
        Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

        Kommentar

        • Lukas
          • April 2002
          • 1211

          #5
          Hej!
          Om dina Corydorasarna dessutom är vildfånagde,brukar handelsnamnen ofta vara felaktiga (slarviga artbestämningar, liknande arter i samma sändning mm).
          Det här är ju ett litet typiskt "Corydoras-problem", alla arter ser ju mer eller mindre lika ut...

          /Lukas

          Kommentar

          Arbetssätt...