Slö ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fremar
    • August 2003
    • 1287

    Slö ancistrus?

    Min albino ancistrus verkar lite konstig, ibland ligger hon (tror jag det är) på botten på sidan brevid en sten eller rot och suger inte fast sig utan bara ligger där med munnen en liten bit från sten/rot. Är detta normalt eller är det något som inte stämmer? Jag stödmatar den 1-2 ggr i veckan med gurka. Nitriten är omätbar.
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Mina kan också göra så, men inte ofta. Det du bör kolla är hur hennes mage ser ut, buktar den inåt är hon undernärd. Vad har du för temp till henne, de brukar "tappa farten" om tempen går över 27 grader... Det man också bör ha i åtanke är att de är syrekrävande, ett varmt kar med dålig cirkulation kan ta knäcken på dem...
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • fremar
      • August 2003
      • 1287

      #3
      Jag har 26-26,5 grader varmt och en Fluval 3+ pump som är inställd på max, akvariet är 110 liter. Funderade på det med syrebristen ändå, då växterna inte har växt riktigt bra den senaste tiden. Provade att sätta på den där saken som sprutar med lite luftbubblor på pumputblåset nu. Ska försöka se hur magen ser ut om jag kan lura fram henne med en gurkbit nu...

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Den där saken som gör luftbubblor driver snarare ut syre än ökar det, så den kan du ta bort igen. Tycker det verkar som om du har nog med syresättning, inga problem tror jag. Om du ändå tror det kan du rikta utblåset lite mot ytan, så att den rör sig, men det får inte börja skvala...
        Tempen verkar ju vara OK, så är hon rund om magen kan du nog vara lugn, då är det nog bara en "grej" hon har för sig...
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • fremar
          • August 2003
          • 1287

          #5
          Nope magen buktade inte innåt vad jag kunde se i alla fall

          Kommentar

          • fremar
            • August 2003
            • 1287

            #6
            Hehe ok, jag trodde att den tillförde endel syre med de bubblor som den sprider runt i vattnet.

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              De flesta tror att det blir mera syre av luftbubblorna, även jag, innan någon förklarar hur det är... Jag bara säger att det är så, någon annan får förklara varför... är urkass på sånt där...

              Lycka till med malen i alla fall... det är nog så att du bara fått en mal med personlighet... och vem vill inte ha en sån :-)
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • JR
                • April 2003
                • 2112

                #8
                luftstenen driver ju inte ut syre, CO2 isåfall..
                med ordentlig sprutt på en syresten får du bättre cirkulation i akvariet och det syrefattiga vattnet längre ner kan komma upp till ytan & syresättas där. Det är ju en balans mellan vattnet & luften, och när vattnet har för lite syre så tar det upp mer från ytan..men då krävs ju som sagt att det syrefattiga vattnet ska komma till ytan =) därför ska man ha pumpen riktat mot ytan för bästa effekt =)
                --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                Kommentar

                • fremar
                  • August 2003
                  • 1287

                  #9
                  Ursprungligen skickat av JR
                  luftstenen driver ju inte ut syre, CO2 isåfall..
                  med ordentlig sprutt på en syresten får du bättre cirkulation i akvariet och det syrefattiga vattnet längre ner kan komma upp till ytan & syresättas där. Det är ju en balans mellan vattnet & luften, och när vattnet har för lite syre så tar det upp mer från ytan..men då krävs ju som sagt att det syrefattiga vattnet ska komma till ytan =) därför ska man ha pumpen riktat mot ytan för bästa effekt =)
                  Det är ingen luftsten, utan den grejen som man sätter fast på utblåset på en fluval 3 plus pump, som har en gummiknopp som man skruvar på för att ställa in hur mycket luftbubblor den skall blanda med vattnet som den pumpar ut.

                  Fast det kanske får den effekten som du beskriver, för de flesta bubblorna åker ju upp till ytan rätt så snabbt, men de mindre åker med det strömmande vattnet efter hela baksidan av akvariet och sen ner mot botten och stiger ju sedan sakta uppåt och endel små bubblor fastnar på växter mm. Fast detta kanske inte är så bra för tillväxten på dem då jag inte tillför någon co2.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...