Ancistrus-bråk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hogan
    • August 2003
    • 56

    Ancistrus-bråk

    Jag har 2 st små Ancistrusar i mitt kar. Den ena har varit lite mindre än den andra hittills, men nu har den vuxit ikapp. Förut har den mindre alltid aktat sig för den större och det har inte varit några problem.

    Igår verkar det dock som om den f.d. mindre fick nog. Helt plötsligt vägrade den flytta på sig när den f.d. större kom och bufflade. Resultatet blev att båda två stod och "tacklade" varandra utan att någon ville ge vika.

    Det jag undrar över är om det finns risk att de skadar varandra?
  • klara
    • September 2002
    • 1112

    #2
    Risken finns eftersom de fäller ut "daggarna" de har på gälsidorna när de gör upp om revir. Mina gruffar också nu när den yngre växt ikapp, det kan gå riktigt vilt till ibland. Inga synliga skador på någon av dem hittills dock och jag hoppas det förblir så.
    /Klara
    ------------------------
    Min hemsida
    Min zoon

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Tror nog att de bara tränar lite eftersom du säger att de är små. Helt klart verkar det ju kanske som du fått två hannar i alla fall... det brukar vara de små tonårshannarna som gruffar så där. När de blir stora ryker de bara ihop om det kommer en hona med i bilden...
      Detta är utifrån min erfarenhet i alla fall...
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • klara
        • September 2002
        • 1112

        #4
        Mina är fullvuxna och slåss ibland så plantorna ryker, barberna ställer sig förskräckt i andra ändan av karet, siamensisarna gör tokryck och botiorna "flyger" in i grottsystemet. Händer visserligen sällan då de bara är två fullvuxna hanar i 375-liters, men när det händer då är det kalabalik. Sen är det över lika kvickt som det började och allt blir som vanligt.
        /Klara
        ------------------------
        Min hemsida
        Min zoon

        Kommentar

        • Hogan
          • August 2003
          • 56

          #5
          Ok, tackar. Som ni säger, så tror jag att det är två hannar jag har.

          Kommentar

          • swetrot
            • April 2003
            • 966

            #6
            Jag har 10st ancistrus i min burk, de är små men de växer snabbt. Jag inser ju att det kommer finnas flera hanar och honor bland dessa 10. Hur stora är de ungefär när de börjar hävda revir och bry sig om att det finns honor i burken? Om jag har tur och får fram 2 lekpar, kan jag ha 2 lekpar av Ancistrus i ett 200l, eller kommer de slåss med varandra konstant då?

            Swetrot

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Det är svårt att säga när kampen om honorna börjar bli allvarlig... De brukar rätt tidigt (vid ca 4-5 cm) börja träna... så som alla djur gör...
              Mina erfarenheter säger mig att det funkar med två par Ancistrus... det fungerar också med 2 honor och 1 hanne (men då riskerar man att honorna leker ihjäl hannen) däremot fungerar det urdåligt med 2 hannar och en hona, då åker den svagaste på jättestryk...
              Däremot kan det bli problem med 2 lekpar i ett 200 l med tanke på ynglen, då får du nog fiska upp de små och driva upp dem separat. Jag hade ett lekpar i ett 200 l som fick leka som de ville, och det blev snabbt överbefolkat med yngel. Efter ett tag hittade jag hannen söndertrasad och död i karet, vet inte vad som hände, men jag har hört att honan kan avliva större individer för att säkra matförsörjningen för ynglen... Har också hört att föräldrarna kan svälta sig till döds för att spara mat till avkomman...
              Så du får nog fundera på det där lite....

              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              Arbetssätt...