hur många ototcinclus är lämpligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imshee1
    • August 2003
    • 125

    hur många ototcinclus är lämpligt?



    har ett 50 liters sexkantigt kar med förnärvarande tre otocinclusar, vet dock inte vilken sort, i djuraffären marknadsförs de kort och gott som 'otocinclus'...
    köpte från början tre stycken, varav två dog inom loppet av två veckor köpte två stycken till och alla tre verkar må bra. på senare tid har samtliga fått jättefin färg, den svarta teckningen är mycket mörkare och gråskalorna är liksom klarare - vilket jag tar som tecken på att de trivs?

    funderar nu på att införskaffa någon eller några till, för de är ju en stimfisk?
    hur många kan vara lämpligt i mitt akvarium, eller är det bra som det är?

    läste också på en annan tråd här att de inte är rena algätare utan måste ha animaliskt tillskott??
    mina käkar alger plus algtabletter från hikari, dom tar t.ex. inte röda mygglarver när jag fodrar platysarna med det...
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Jag har inte varit med om att de vill ha nått annat än alger och eventuellt algtabletter om det är brist på alger. Det verkar vara rätt fullt i ditt kar med alla platyyngel så du borde nog inte utöka befolkningen.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • imported_n/a
      • September 2003
      • 81

      #3
      Jag tycker inte att du ska skaffa flera fiskar till den där liten akvarie.
      Heja fiskar, Hej fiskar.

      Kommentar

      • imshee1
        • August 2003
        • 125

        #4


        okej!!
        ang. platyynglena så har jag fyra stycken 3 mm's...resten har blivit fiskmat och några har fått flytta in till grannen vilket de kvarvarande fyra också får göra när de blivit lite större.

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #5
          Om vi räknar centimeter fisk i ditt kar då. 10 kardinaler är ungefär 30-40 cm, 5 platy blir ca 25 cm och tre ottosar blir ca 12 cm. Det blir 67-77 cm fisk och går man efter regeln med 1 cm till 1 liter vatten så är det ganska välbefolkat redan.
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • imshee1
            • August 2003
            • 125

            #6


            platysarna är inte mer än 3 cm långa (två honor och en hane), två av ottosarna är blott 1 cm och den tredje kan vara 1,5.
            kardinalerna 10x1,5 = 15 cm

            självfallet kommer jag t.ex. inte ha kvar platysarna när de blir så stora som 4-5 cm - då får de flytta!

            Kommentar

            Arbetssätt...