Corydoras - ägg - sniglar...vad ska jag göra?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mona
    • October 2002
    • 840

Ingen aning, men det är bara de två i det akvariet - så jag kan inte ha tagit fel. Det blev runt 25 ägg denna gången, två av dem hade hamnat på kopparna som flyter runt med ägg....

Jag har flyttat äggen till stormakvariet, nu hann jag att ta dem innan de slutade vara klibbiga så det gick att fästa dem på rutorna.

När jag har fått tag i metylenblått ska jag testa burk-varianten.

/Mona
    Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

Kommentar

• Mona
      • October 2002
      • 840

Ursprungligen skickat av Tommy K
      Metylenblått finns inte på apoteket. Jag har (då jag har eget företag) kunnat införskaffa genom ett kemiföretag. Är det någon som vill köpa av mig skickar jag gärna i ett kuvert (pulverform, löses enkelt i vatten). Maila i så fall: tommy.k@sverige.nu
      Tommy, jag har mailat - har det kommit fram?
      /Mona

Kommentar

• Poseidon
        • February 2003
        • 1255

Mona!!! Har du kollat på den här länk..???
        http://www.corydoras.pwp.blueyonder.co.uk/spawning_logs.htm
        Licka till
        Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
        Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
        www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

Kommentar

• Mona
          • October 2002
          • 840

Japp, jag kollade på den innan när du länkade in den. Intressant läsning!

Eftersom de flesta ägg kläcks på fjärde-femte dagen så har nog söndagens kull misslyckats - få se om den omgång som kom igår klarar sig bättre. Tyvärr så har jag ju fortfarande inte tillgång till Metylenblått, men jag fortsätter att leta. Det verkar ju som att mina pansarmalar är frögurkor, så jag lär ju få fler chanser. Jag hoppas bara att de inte sliter ut sig, men jag vet inte hur jag skulle kunna hindra dem eftersom jag måste ju göra vattenbyten.

/Mona

Kommentar

• Tommy K
            • August 2002
            • 134

Hej alla ni som vill ha metylenblått. Jag har mailat er.

Hälsningar Tommy
            MVH Tommy K

Kommentar

• Corydoras mad
              • April 2003
              • 1686

<font color="red">Tyckte min hona som lekte såg lite småfet igen, hoppas hon leker!</font id="red">
              /Mathias
              The Corydoras freak

Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

Kommentar

• Mona
                • October 2002
                • 840

Ursprungligen skickat av ZeroZ
                <font color="red">Tyckte min hona som lekte såg lite småfet igen, hoppas hon leker!</font id="red">
                Hon som lekte i måndags? Hur har det gått med dina ägg?

/Mona

Kommentar

• Corydoras mad
                  • April 2003
                  • 1686

<font color="red">Jo de borde kläckas fredag eller lördag. Ser små saker inutti vissa. </font id="red">
                  /Mathias
                  The Corydoras freak

Kommentar

• Mona
                    • October 2002
                    • 840

Kan pansarmalar leka ihjäl sig? Nu leker mitt par IGEN!!! De lekte igår och i söndags. Jag tar 2 liter vatten från lekakvariet(54 liter) till kläckningsakvariet(4 liter) för att äggen ska få nytt vatten som är lite moget och fyller på med nytt i det andra. Det verkar som om varje vattenbyte triggar igång lek. Kan detta vara farligt för dom? Isåfall får jag flytta dem tillbaka till det stora akvariet där botiorna hämmar deras leklust.

I den senaste omgången(från igår) så kan jag se att det är några små saker där inne i äggen. *håller tummarna*

/Mona

Kommentar

• Corydoras mad
                      • April 2003
                      • 1686

<font color="red">Ehh...? Fan va skumt, verkar ju lite mystiskt...

Jag tror inte de kan lekaihjäl sig.
                      Det svåra är att föda upp ynglena, inte att kläcka dom... tyvärr...</font id="red">
                      /Mathias
                      The Corydoras freak

Kommentar

• Poseidon
                        • February 2003
                        • 1255

<b>Till Mona
                        Citat:</b> "Jag tar 2 liter vatten från lekakvariet(54 liter) till kläckningsakvariet(4 liter) för att äggen ska få nytt vatten som är lite moget och fyller på med nytt i det andra."

-Jag skulle nog avråda dej med tanke på att moget vatten innehåller en del oönskade organismer som framkallar mögel m.m.

Jag skulle göra så här i ditt fall, ren kranvatten och inget mer...jag gör nämligen som så att när jag flyttar äggen till glasburken så har jag ren kranvatten plus Metylenblått just för att komma ifrån mögelproblemet...eftersom du inte har MB så rekommenderar jag bara rent vatten...

Kommentar

• Mona
                          • October 2002
                          • 840

Det var (nästan) falskt larm, han fick bara ur henne två ägg.

Hmmm...om det svåra är att föda upp dem och jag inte ens har lyckats att kläcka dem trots otaliga försök så har jag nog låååångt kvar.

Men Poseidon, förra omgången fick jag reda på att jag skulle använda samma vatten som föräldrarna gick i för att äggen inte skulle få en chock. Men om du säjer det så får väl de två nya äggen flytta till en burk med kranvatten, få se om det går bättre.

/Mona

Kommentar

• Poseidon
                            • February 2003
                            • 1255

Mona det är inte så svårt när man väl skaffat sej info från dom som har gjor det och gör det...sen man kommit över det första kullen...då vill man göra om å om å om igen...det är fantastiskt att lyckas, det är en otroligt kännsla.

Håll dej till rent vatten och ska du se att du lyckas du med.

Kommentar

• Corydoras mad
                              • April 2003
                              • 1686

<font color="red">"Over the years I have formed a particular routine, to start with it will depend on how many eggs have been laid. As a rule of thumb, if there are 20 eggs or less I will remove the eggs and put them in a container and if it is a first spawning I will float the container in the spawning tank. Once I have successfully raised that particular species and noted the details I put the hatching container on a shelf made for the purpose. In both cases the containers will have 3 - 4 of drops of Meth Blue in the water and an air stone. After a day I change about 30% of the water to reduce the strength of the Meth. Blue, using water from the spawning tank, this is repeated on the second day and a small clump of Java moss added, this helps to keep the water sweet and to give the emerging fry some security.

The way I remove the eggs is dependant on the nature of the adult fish. If they are prone to eating their eggs then I will remove them quite soon after they have been laid, the trouble here is they are very delicate and are easily damaged. Cory eggs are stickiest when they are first laid and are best removed with a razor blade, to which they will stick to, they are then easy to gently pick of and put into a hatching container.

I find the hatching rate of of eggs remove straight after spawning can be quite low. There are some species that their eggs are a tough as old boot and no matter what you do to them they all hatch out, but for this discussion I am referring to species like C. sterbai seeing as they have been the topic of discussion in recent posts.

If the fish do not seem interested in eating their eggs I will leave them where they have been put by the female, then at the end of the third day after spawning I will tease the eggs into a hatching, by this time they are less sticky and will roll of the glass or leaf easily, the hatching rate of these egg is usually quite high even as high as 100%.

When I have spawnings where larger numbers of eggs have been laid it is my practice to remove the adult fish and treat the water with meth blue. If the adults are prone to egg predation they will be removed straight after spawning has stopped, if not I will leave them until the end of day three. For those eggs that in both cases were left until day three no Meth. Blue was used and again in both cases the hatching rate was higher. Obviously the Meth. Blue has a slight adverse effect but without it the results are very poor."

/ Ian Fuller</font id="red">
                              /Mathias
                              The Corydoras freak

Kommentar

• Poseidon
                                • February 2003
                                • 1255

Zero det hade varit bättre med en länk...
                                http://www.corydoras.pwp.blueyonder.co.uk/art%2001_starting_with_corydoras.htm

Kommentar

Arbetssätt...