Pansarmals-rom.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ulla
    • April 2002
    • 1163

    Pansarmals-rom.

    Räddade undan ett antal romkorn från mina Corydoras aeneus, sp. Peru gold stripe. De bor i ett 678-liters kar med regnbågsfiskar, Ancistrusar, botia striata mm.
    jag har rommen i en yngelkasse i akvariet och har väl inga större förhoppningar om att de ska kläckas, tidigare gånger har de möglat.

    Någon som vet om det skulle kunna funka att föda upp yngel i ett 17-liters kar, med ett litet motordrivet innerfilter, halogenlampa till belysning ( den som hör till karet är "utlånat".)
    Det finns alltså ingen värmare, men filterpumpen borde hålla tempen på runt 24-25 grader.

    Pansarmalarna har faktiskt lyckats få 1 (!) levande yngel, Moby Dick, som numera är runt 3-4 cm lång. Den har växt upp i stora karet, utan vare sig yngelfoder eller annan "baby-vård". Den har klarat hela yngelstadiet utan extra hjälp.
    Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637
  • klara
    • September 2002
    • 1112

    #2
    Jag räddade undan ett tiotal romkorn av mina aeneus albino förra året. Jag satte dem på sidan av mitt 6-liters plastkar, placerade en utströmmarsten i närheten och höll runt 26 grader med värmare. Tog givetvis vatten ur karet där rommen lagts.

    Om jag minns rätt möglade fyra ägg, två var obefruktade och fyra kläcktes. Av dessa överlevde två småttingar som jag matade upp med nykläckt artemia och yngelfoder i pulverform. Var inte beredd så jag hade ingen artemia redo i början.

    Jag sög rent bottnen varje kväll eftersom jag inte hade något grus i plastkaret. Småttingarna är känsliga mot skit på bottnen. Därmed blev det ett litet vattenbyte också dagligen. De fick vara kvar där tills de var ca 2-3 cm, då flyttade de in till de andra i 375an. I november fyller de ett år ;O)

    Motordrivet innerfilter... njae, ett billifilter i så fall. De är så pyttesmå att de riskerar att sugas in annars.

    Lycka till med kläckningen!
    /Klara
    ------------------------
    Min hemsida
    Min zoon

    Kommentar

    • Corydoras mad
      • April 2003
      • 1686

      #3
      <font color="red">Prova att starta äggkammaren med endast en syresten. Sedan när de har vuxit till sig kan du antingen göra ett eget litet billiflter eller köpa ett nytt.</font id="red">
      /Mathias
      The Corydoras freak

      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Om du trär en damstrumpa över innerfiltret så sugs de inte in. De klarar rumstemp bra. Ha i halv dos av någon svampmedicin för att förebygga mögelangrepp. Medicinen ska enbart vara mot svamp och inte nån kombination av svamp och bakteriell.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • Corydoras mad
          • April 2003
          • 1686

          #5
          <font color="red">En fråga bara; vad är det för filter? Det får inte vara alltför kraftigt, men om det är kraftigt så kan du lägga lite kulor på botten som de kan gömma sig mellan, maten hammnar också mellan kulorna.</font id="red">
          /Mathias
          The Corydoras freak

          Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

          Kommentar

          • Ulla
            • April 2002
            • 1163

            #6
            Har en liten Hydor och en Rena Filstar 1 att välja på. Båda har reglerbart flöde och skumgummipatroner. Ska prova med litet flöde + en nylonstrumpa på filterkammaren.
            Om rommen fortfarande ser OK ut imorgon ska jag göra iordning 17-liters burken.
            Tack för alla tips
            Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

            Kommentar

            • Poseidon
              • February 2003
              • 1255

              #7
              Vill du lyckas med Cortdoras!!?? Gör så här plocka över äggen (skrapa rutan med rakblad) och lägg dom i ett litet glasburk (syltburk), med nån antimögelmedel...själv använder jag Metylenblått och vet att det hjälper mot mögel, bakterier mm, alltså häll i några droppar i burken direkt efter det att man plockat över äggen tills det blir vattnet blir lagom blå inte ljusblå och inte heller mörktblått...Då slipper man mögel eller minimerar chansen att få mögel samt ökar chansen att de flesta äggen kläcks, en lyckad tillökning!. Tänk på att äggen kläcks på 3 dar ungefär…och att du måste minska halten Metylenblått tills de kläcks så att när de födds är halten noll eller nästan noll…och då byter du vatten igen.
              Jag kan enligt säkert källa rekommendera "Exit" eller "Eccit" som går att köpa på väl sorterade akvariebutiker...det ska fungera lika bra som Metylenblått sägs det, Metylenblå går också att få tag på, på väl sorterade akvariebutiker.
              Lycka till!!!
              Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
              Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

              Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
              www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

              Kommentar

              Arbetssätt...