Corydorasodling...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skadedjur
    • September 2003
    • 188

    Corydorasodling...

    Tänkte starta upp ett nytt 110-liters tätplanterat akvarium och i det börja avla pansarmalar + guppys. Har för tillfället 6 st C.Aeneus-ungdjur i mitt 60-literskar, samt 4 vuxna Guppys i ett odlingskar på blott 12 liter.

    Då jag egentligen inte är så inne på det här med pansarmalar så undrar jag vad man ska tänka på vid odling? Vilken temp. osv? Tänkte införskaffa några C.Julii också, men ska kolla hur det går med mina metallpansisar först... har hört att Julii är rätt svårskötta i i största allmänhet. Vad anser ni? Tips, m.m.?

    // Karolina //
    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."
  • Corydoras mad
    • April 2003
    • 1686

    #2
    <font color="red">Julli kan du skippa direkt om du inte är en erfaren odlare, den är svår odlad.
    Men dina Aeneus kan du mycket lätt odla, om du skall lyckas behöver du bra foder, helt levande, men det går också med fryst. Mygglarver speciellt röda anses vara det allra bästa. Också frysta daphnier är bra.
    Temperaturen bör ligga någonstans mellan 24-26 ungefär, helst inte mindre. Sedan när du matat dem i cirka 2-4 veckor bör honorna i stimmet se ganska tjocka ut med rom. Då tar du och gör ett 30-50% vattenbyte med gammalt kallt vatten som har en temperatur på cirka 7-8 grader. Då kommer (om du har tur) flocker börja rengöra en massa ställen att fästa rommen på, glasrutor och flata stenar t.ex. Efter det brukar de jaga varrandra, det börjar oftast med att hanarna jagar honorna och stöter sina huvuden mog buken, tillsslut så börjar honan också jaga runt. Och sedan så vet du nog vad som händer, de leker.

    Se till att ha hyffsat mycket med javamossa i tanken som de kan fästa rommen på, också Java-ormbunkarnas rötter är bra till odling.
    Vissa anväder också plastväxter som också sägs vara bra.

    Vad skall du använda som filter?
    Jo, det beror på dig själv, men de flesta använder Billifilter, med dubbla filter. Annars kan du köpa någon typ av "Mini" filter som du hänger på glaset, visst det kostar mer, men det renar bort smutsen lättare och det ger ett bätter tryck i vattnet.
    Följande är fördelar/nackdelar med Billifilter:

    Fördelar:
    <ul>
    <li>Absoluta bästa biologiska filteringen du kan få, om du använder ett sådant när ynglena kläcks så finns det också en del mat i det som de kan äta av.</li>
    <li> Priset är ytterst bra, du kan till och med gör ett eget.</li>

    </ul>
    Nackdelar:
    <ul>
    <li>Det filtrerar inte lika bra som dyrare filter, en del smuts kan flyta runt.</li>
    <li>Rörelsen på ytan, om du har ett akvarium större än 40L så kommer det antagligen inte bli så jätte bra tryck i vattnet. Fast endast få Corydoras behöver strömmande vatten.
    </ul>
    Jag skulle utan tvekan användit mig av Billifilter. Jag använder också en syresten i min odling, men det behövs knappast.

    Allt detta jag skrivit är åsikter från både mig och Ian Fuller (har snackat en del med han).
    Lycka till! </li>
    </font id="red">
    /Mathias
    The Corydoras freak

    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

    Kommentar

    • davidmon
      • September 2003
      • 62

      #3
      Då tar du och gör ett 30-50% vattenbyte med gammalt kallt vatten som har en temperatur på cirka 7-8 grader.
      En fråga vad menar du med gammalt vatten?
      Mesonauta insignis,Cryptoheros sajica, Panaqolus maccus
      Zoonen http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=204614

      Kommentar

      • Corydoras mad
        • April 2003
        • 1686

        #4
        <font color="red">Antngen tar du vatten från någon regntunna, eller så gör du som de flesta, tar och ställer in vatten i kylskåpet i 24 timmar.</font id="red">
        /Mathias
        The Corydoras freak

        Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

        Kommentar

        • Haleli
          • August 2003
          • 413

          #5
          Till ZeroZ;
          Hur får du in 55 L vatten i ditt kylskåp ?
          Ditt råd att göra ett upp till 50%-igt vattenbyte med så kallt vatten är nog mera skadligt för malarna än bra.
          Ett lika stort vattenbyte med påfyllnad av vatten som bara är några grader kallare än i akvariet fungerar alldeles utmärkt som trigger.
          Aeneus är en lättodlad Corydoras, så jag önskar "Skadedjur" lycka till
          Lisa

          Kommentar

          • Corydoras mad
            • April 2003
            • 1686

            #6
            <font color="red">Fel Haleli, vatten temperaturen sjunker inte så mycket som man kan tro.</font id="red">
            /Mathias
            The Corydoras freak

            Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

            Kommentar

            • Corydoras mad
              • April 2003
              • 1686

              #7
              <font color="red">Glömmde en sak, använd grus från 0.1-2 mm. Ungefär 1-3cm högt.</font id="red">
              /Mathias
              The Corydoras freak

              Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

              Kommentar

              Arbetssätt...