Corydoras julii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jema
    • July 2003
    • 22

    Corydoras julii

    Hej
    Jag har just läst lite om Corydoras julii och ser att dom har 4 i svårighetsgrad.
    Det gör ju att jag tvekar lite om jag ska skaffa dom eller inte. Jag är ju fortfarande en nybörjare. Hittills har jag haft tur med mina fiskar dock, bara en otocinclus har dött för mig. Är det någon som har erfarenheter av julii och kan varna/uppmuntra mig?
  • kia
    • August 2003
    • 366

    #2
    Jag har ingen erfarenhet av Corydoras julii, däremot köpte jag 5 Corydoras sterbai till mitt första akvarium för några veckor sedan. De har bara 2 i svårighetsgrad och otroligt söta. Kanske något att titta på istället.

    Men de har varit mina känsligaste fiskarna! Jag köpte fem (de fem de hade kvar i affären). En dog redan efter ett par dagar. Den höll sig undan de andra från början. De övriga var otroligt aktiva i början, kanske berodde det på stress. De simmade som delfiner, bredvid och efter varandra. Sedan försvann dom!! Jag trodde de var sjuka. De höll sig i en "grotta" jag byggt av stenar och krukor. Jag såg skymten av en eller två av dem. Jag var säker på att vattnet inte var tillräckligt bra för dem eller något liknande. Sedan upptäckte jag att det var en hel del liv och rörelse i den lilla grottan. När jag gått upp på natten har jag sett att de är ute och käkar maltabletter tillsammans med ancistrus. Suck, nattaktiva pansarmalar... Just nu börjar jag tro att de är enormt blyga. Men de verkar som om de rör sig lite mer utanför sin grotta de sista dagarna. Jag ska försöka köpa några till så de blir ett ordentligt stim.

    Jag tycker att pansarmalar hör till de härligaste av fiskar. De är så fina när de simmar i stim. Nog kan det vara en kul utmaning att köpa ett gäng Julii. Fast för mig räcker problemen med Sterbais och de är verkligen urfina!! http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=314
    Nybörjare, Nivå II .