Corydoras julii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jema
    • July 2003
    • 22

    Corydoras julii

    Hej
    Jag har just läst lite om Corydoras julii och ser att dom har 4 i svårighetsgrad.
    Det gör ju att jag tvekar lite om jag ska skaffa dom eller inte. Jag är ju fortfarande en nybörjare. Hittills har jag haft tur med mina fiskar dock, bara en otocinclus har dött för mig. Är det någon som har erfarenheter av julii och kan varna/uppmuntra mig?
  • kia
    • August 2003
    • 366

    #2
    Jag har ingen erfarenhet av Corydoras julii, däremot köpte jag 5 Corydoras sterbai till mitt första akvarium för några veckor sedan. De har bara 2 i svårighetsgrad och otroligt söta. Kanske något att titta på istället.

    Men de har varit mina känsligaste fiskarna! Jag köpte fem (de fem de hade kvar i affären). En dog redan efter ett par dagar. Den höll sig undan de andra från början. De övriga var otroligt aktiva i början, kanske berodde det på stress. De simmade som delfiner, bredvid och efter varandra. Sedan försvann dom!! Jag trodde de var sjuka. De höll sig i en "grotta" jag byggt av stenar och krukor. Jag såg skymten av en eller två av dem. Jag var säker på att vattnet inte var tillräckligt bra för dem eller något liknande. Sedan upptäckte jag att det var en hel del liv och rörelse i den lilla grottan. När jag gått upp på natten har jag sett att de är ute och käkar maltabletter tillsammans med ancistrus. Suck, nattaktiva pansarmalar... Just nu börjar jag tro att de är enormt blyga. Men de verkar som om de rör sig lite mer utanför sin grotta de sista dagarna. Jag ska försöka köpa några till så de blir ett ordentligt stim.

    Jag tycker att pansarmalar hör till de härligaste av fiskar. De är så fina när de simmar i stim. Nog kan det vara en kul utmaning att köpa ett gäng Julii. Fast för mig räcker problemen med Sterbais och de är verkligen urfina!! http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=314
    Nybörjare, Nivå II .
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
    "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

    Kommentar

    • jema
      • July 2003
      • 22

      #3
      Dom var jättesöta med!
      Fast nu är det så att tydligen så går det inte så bra att sälja pansarmalar i skellefteå och julii var dom enda som min handlare skulle ta hem. nu kan jag säkert be honom snällt att skicka efter nån annan sort med. ska nog hur som helst avvakta lite. har precis fått igång akvariet jag ska ha dom i.
      jag köpte 3 ancistrusar till mitt äldre akvarium idag och dom är söta med. fast nu när jag har fixat riktig sand endast för corydorornas skull så vill jag ju ha såna med. har länge velat ha en 6-10 såna. fast jag ska erkänna att jag är förvirrad när det gäller dom olika sorterna av corydoras.

      tänk, aldrig trodde jag väl när jag skaffade akvarium att det var malar jag vill ha mest av allt

      Kommentar

      • kia
        • August 2003
        • 366

        #4
        Jag har läst här eller i någon bok eller både och, att pansarmalar är mycket känsliga för transporter. De kan i stressade situationer utsöndra något onyttigt som kan ta död på dem. Ett tips är kanske att låta pansarmalarna bo ett tag hos zoo affären innan du tar hem dom till ditt akvarium. Lycka till!!
        Nybörjare, Nivå II .
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
        "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

        Kommentar

        • Ulla
          • April 2002
          • 1163

          #5
          Jag köpte 6 stycken Corydoras Schwartzi, 2 av dem visade sig vara C. julii. Tydligen hade de gått i schwartzi-karet innan. Båda arterna har klarat sig utmärkt, juliina stimmar med de andra pansarmalarna. en schwartzi dog i somras, men julii-malarna har klarat sig och blivit riktigt stora.
          Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

          Kommentar

          • jema
            • July 2003
            • 22

            #6
            Tänkte att jag skulle uppdatera lite hur det blev.
            Dom julii som affären tog hem verkade inte riktigt 100% så jag sa att jag skulle avvakta och ägaren höllmed mig att han nog ändå inte ville sälja några av dom just nu för att han ville se att dom stabiliserat sig först. När jag var där så såg jag hur minst tre av dom låg som döda trots att kamraterna buffade till dom. Julii är jättefina! men inget för mig. istället gick jag till vår andra djuraffär och den affär jag vanligtvis handlar fisk från och han hade ett helt gäng med corydoras! alla var jättepigga och fina men eftersom min lilla tank är relativt nystartad så köpte jag bara 4 till att börja med och ska vänta nån vecka innan jag köper till flera. Dom jag fick tag på nu är 2 albino och 2 Schwartzi och dom är väldigt aktiva och inte alls skygga

            Kommentar

            • kia
              • August 2003
              • 366

              #7
              Grattis till dina corydoras. Slog upp Schwartzi, den är ju jättefin!! Själv gjorde jag slag i saken och köpte fler Sterbai så att de kan bli ett stim. Jag hade tänkt att köpa till fyra så de blev totalt åtta, men mest på skoj frågade jag vad jag fick för rabatt om jag köpte alla de hade. Rabatten blev så bra, 25 kronor per firre, att jag inte kunde motstå. Nu har jag verkligen ett stim!! Totalt 12 st. De 4 gamla och betydligt mer storväxta är fortfarande blyga, men en har letat sig ut från sin grotta och stimmat med de nya. Hoppas övriga snart gör det!
              Nybörjare, Nivå II .
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
              "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

              Kommentar

              • Corydoras mad
                • April 2003
                • 1686

                #8
                <font color="red">Kia var i Stokholm köpte du malarna?</font id="red">
                /Mathias
                The Corydoras freak

                Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

                Kommentar

                Arbetssätt...