Stenalgätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robbanp
    • September 2003
    • 51

    Stenalgätare?

    Hittade en intressant algätare i butik härförleden. Påminner om en otocinclus men lite bastantare i kroppen, jämnt grå färgad med ett par skäggtömmar och ganska stor sugmun, blir dessutom hyfsat stor (10-15cm).
    Är det någon som känner igen det här och kanske kan upplysa mig lite. Är den trevlig, effektiv och lättskött eller tvärtom. Ett latinskt namn skulle också sitta fint.
    I affären kallade de den för stenalgätare och jag kände igen den från min barndom då en farbror till mig hade två stycken som såg ut ungefär som dessa och som han också kallade stenalgätare men detta var 15 år sedan och jag har aldrig sett något liknande under den tiden.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ahaaa... trevligt. Jag tror det är en Garra, men vilken art det vet jag inte. Jag hade "stenalgätare" när de var vanliga, för sisådär 15 år sen som sagt, och de var hyfsade på att äta alger och gjorde iaf inte nån av de fiskar jag hade då (medelstora ciklider) nåt för när. Kommer inte ihåg vad som hände med dem.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • robbanp
      • September 2003
      • 51

      #3
      Tackar för det!
      Det verkar deffinitivt vara någon sorts Garra. Jag har letat runt på nätet och det verkar finnas en massa olika arter, lite svårare att hitta några bilder på dem. De få jag hittat på bild är aldeles för ljusa, de jag såg på riktigt är riktigt mörkt gråa och har dessutom en större sugmun.
      De min farbror hade när jag var liten gick i ett stort kar tillsammans med ett tiotal discussar och ett stim neontetror och här verkade inte heller vara några problem, de höll sig mest för sig själva. De var två stycken och de verkade inte ens särskilt intresserade av varandra, varken i possitiv eller negativ bemärkelse. Det fanns gott om någon sorts hår-pensel alger men i övrigt inga alger så de gjorde kanske någon sorts nytta.
      Det låter i alla fall som om du minns dem med ett visst välbehag så man kanske skulle pröva... speciellt om det bara är en tillfällig återkomst på marknaden.
      Har du eller någon annan mer att säga om dem mottages dessa kommentarer tacksamt.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Det enda jag har att till'gga 'r att det 'r n'stan hoppl;st att identifiera de flesta Garror. Ingen vet hur m[nga arter det finns, och det 'r totalt kaos vad g'ller hur man k'nner igen dem, eller vad de skall heta. Det kommer nog att 'ndra sig inom en inte allt f;r avl'gsen framtid, f;r jag vet att det jobbas p[ en revision av sl'ktet, men just nu 'r det nog i praktiken om;jligt att identifiera de flesta arterna.

        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • robbanp
          • September 2003
          • 51

          #5
          Jaha, jag gjorde det! Jag gick och köpte dem. Affären hade fått in ett nytt gäng med lite större exemplar men de var helt nyinkomna så dem ville de inte sälja. Då tog jag de små (3st) för jag kunde inte hålla mig längre. Tydligen får de en lite gulgrön glans på sidorna och gula fenor när de blir större. I affären visste de ungefär lika mycket som jag (via Azur) luskat ut - att de är nån sorts Garra. Vi får väl se om det blir några alger ätna osv.

          Kommentar

          Arbetssätt...