Vad är malar ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    Vad är malar ?

    Vad är det som gör malar till just detta ?
    Det finns ju så många olika typer av malar, corydoras, synodontis, plecostomus och jag vet inte allt
    Så, vad är det som utskiljer malar från andra typer av fiskar ?
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !
  • Mariaa
    • January 2002
    • 591

    #2
    Hej!
    Det finns väldigt många olika sorters malar. Men man kan väl inte säga en sak som stämmer in på alla malars utseende eller beteende. Inte vad jag vet i alla fall. Förutom att de allra flesta är underbara små djur, eller stora.
    Mvh Maria

    Kommentar

    • TaNk girL
      • July 2003
      • 153

      #3
      Jag har för mig att malar saknar fjäll. I stället är de täckta av små plattor. Vilken typ av vävnad "plattorna" består av vet jag inte =(
      ***Var ska man lägga näsan om inte i blöt?***

      Kommentar

      • robban
        • February 2003
        • 322

        #4
        är det en filosofisk fråga? om inte annat:
        http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=77

        eller nåt sånt

        Kommentar

        • JR
          • April 2003
          • 2112

          #5
          Ett citat:
          Man tror att det finns över 1000 arter i undergruppen, som alla saknar fjäll och har ett weberskt ben. Det weberska benet brukar också kallas den weberska apparaten. Denna härrör från de fyra första ryggraderna som kopplar ihop det inre örat med simblåsan och därmed förstärker ljud.

          från:
          http://www.geocities.com/akvaristen/Fisk/Sallskap/malar.htm
          --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
          http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

          Kommentar

          • imported_n/a
            • September 2003
            • 112

            #6
            Alla fiskar som kallats för malar har ett samma mun system (deras mun / gap ser nästan likadana ut förutom Pansarmalar dom ser lite annorlunda ut) och så suger dom sig fast på växer, trärötter osv.
            Jag har BÄSTA fiskar!

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Malar som grupp har inget latinskt namn, dvs mal bör betraktas som ett handelsnamn. Anledningen till att man delar in djur med latinska namn vet jag inte, men det är nog gammalt. Iallafall så är det ett säkert tecken på att djuren hör ihop om dom har samma förnamn (har en del gemensamt) Som Karon påpekader så finns det en del olika malar tex Corydoras, synodontis osv. Om det hade funnits ett latinskt namn för malar i allmänhet så hade de varit vetenskapligt grupperat och därmed så kunde man ha sagt att alla malar har något gemensamt. Mal är sanarare en benämning på fisk som lever på botten och är ingen vetenskaplig definition. Jag tror nog att du kan hitta malar med fjäll, men det är jag inte säker på.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • JR
                • April 2003
                • 2112

                #8
                nja..redtail & såna malar ur Pimelodidae familjen har ju skäggtömmar med och suger sig inte fast vid nåt =)
                finns säkert ett gäng familjer ur malarna som inte gör det, bara det att sugmalarna är väl de mest kända..
                --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Ursprungligen skickat av Tropfrog
                  Malar som grupp har inget latinskt namn
                  Jo, malar som grupp heter Siluriformes (mal-artade fiskar).

                  "Förnamnet" på djur är släktesnamnet, vilket motsvarar ditt och mitt efternamn, dvs abborre, Perca fluviatilis, är arten fluviatilis i släkten Perca (som om jag skrev mitt namn Noren, Micke).

                  Olika släkten grupperas sen ihop i <b>familjer</b>; abborre (släktet Perca) och gärs (släktet Gymnocephalus) grupperas tillsammans med en bunt andra släkten i familjen Percidae (abborrar), och Percidae grupperas sen ihop med ett gäng andra familjer, t.ex. Serranidae (havsabborrar), i en <b>ordning</b>, Perciformes, abborr-artade fiskar.

                  Malarnas ordning heter alltså Siluriformes.

                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Karon
                    • January 2002
                    • 3170

                    #10
                    Ja, då har man ju fått lite hum om det hela
                    Tur att man inte behöver kunna allt utantill, utan egentligen bara behöver veta lite om vad de har för behov och sedan är det bara till fascineras av dem.
                    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                    Kommentar

                    • Daniel Odell
                      • November 2002
                      • 1595

                      #11
                      Alla fiskar som kallats för malar har ett samma mun system (deras mun / gap ser nästan likadana ut förutom Pansarmalar dom ser lite annorlunda ut) och så suger dom sig fast på växer, trärötter osv.
                      du får nog läsa på lite ;-) börja på http://www.planetcatfish.com
                      fish r friend

                      Kommentar

                      Arbetssätt...