toksimmandes ancistrusyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kronis
    • August 2002
    • 147

    toksimmandes ancistrusyngel

    Fick en kull med ancistrusar i början på juni. Dessa har nu börjat bli hyfsat stora (2½-4 cm). Igår märkte jag att de större ynglen (ca 10 st) varvar akvariet hela tiden. De simmar medsols (men mot vattenflödet) och har en speciell slinga som de verkar följa. När jag matar dem så lägger de inte ner mycket energi på att äta utan fortsätter sin vansinnessimning i karet. De övriga ynglen beter sig dock som vanligt och smaskar gärna i sig ärtorna.

    Någon som känner igen detta fenomen eller är det bara mina ancistrusyngel som fått fnatt?

    Sambon hade någon teori om att det kanske var en instinkt som fick dem att simma uppströms i floden - alltså att de blivit så stora så det är dags för dem att lämna familjen eller nåt.
  • Mariaa
    • January 2002
    • 591

    #2
    Hej!
    Det kanske är så att de har börja blivt könsmogna och därför slåss och jag var varnadra en del. Mina brukar i alla fall börja slåss när de blivit lite större.
    Mvh Maria

    Kommentar

    • Haleli
      • August 2003
      • 413

      #3
      Det är svårt att ge dig ett bra svar-så jag börjar med att fråga dig;
      Hur ofta gör du delvattenbyten,hur stort är akvariet,hur många andra fiskar finns i akvariet,vad har du för filtrering,vad har du för temperatur,finns rötter i akvariet,vad matar du med mer än ärtor ?
      Gå gärna in på;http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar.htm
      och läs min artikel om ancistrusodling.
      Om du svarar på mina frågor till dig så kanske jag kan ge dig vägledning !

      Lisa

      Kommentar

      • Kronis
        • August 2002
        • 147

        #4
        Jag gör delvattenbyte minst 20 liter i veckan i mitt 105 liters akvarium där endast ancistrusynglen finns. (Ibland har det hänt att jag bytt 10 liter lite oftare pga mkt matning). Filtrena är två st Fluval-filter som följer med till en 105 liters (men jag satte i ett extra då den andra oftast slaggade igen då jag matar med zucchini.) Temperaturen ligger oftast kring 24-25 grader, jag har 3 vanliga rötter i karet som de gärna gnager på och jag matar med ärtor, zucchini och JBL-tabletter (Novofect).

        Har varit inne på din sida tidigare idag. Tycker att jag gör allt "rätt", men... Deras toksimning förvånade mig igår rejält.

        Kommentar

        • Haleli
          • August 2003
          • 413

          #5
          Hej Kronis !
          Tack för uppgifterna,det verkar som du gör nästan allting rätt.
          Jag har ett par funderingar till; När du matar med zuccini,hur länge ligger bitarna kvar ? Jag matar med gurka på kvällen men den måste bort direkt på morgonen annars blir vattenkvaliten dålig.Risken för en infusorieboom ökar vilket är stressande för all fisk.Byt vatten om det verkar grumligt eller har dålig lukt,20-30% flera ggr i veckan !
          Om du har två Fluval i akvariet så blir det väl svårt för fodret att sas ligga kvar på botten ?(partiklar som löses upp).Jag har dålig erfarenhet av just Ancistrusyngel och kraftig filtrering.Mina råd blir därför;ta bort ett Fluval,rengör det du har kvar oftare.
          Se till att inga grönsaker ligger kvar längre än över natten.
          Prova att byta ut zuccini mot gurka-mina äter gurkan med bättre aptit.
          Gör flera delvattenbyten i veckan. Till ancistrus är hemmagjord räkmix det absolut bästa, billigaste, och mest lämpliga fodret.
          Lycka Till
          Lisa

          Kommentar

          • JR
            • April 2003
            • 2112

            #6
            mina zuccini får ligga kvar tills de är uppätna, kanske 3 dagar minst. inga problem med infusorier & så..har massiv rening i yngelkaret med ancistrus, hemmabyggt filter med kanske 2.5 liter filtermassa.
            de toksimmar aldrig, har ancistrusyngel i 4 kar.... de har kanske damp? =)
            --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
            http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

            Kommentar

            Arbetssätt...