<font color="red">Hejsan, jag undrar om det är någon utav er medlemmar som har odlat denna fisk? Hur gjorde ni i så fall, osv...</font id="red">
Clown Pleco *
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
<font color="red">Peckoltia vittata.</font id="red">Kommentar
-
<font color="red">?</font id="red">Kommentar
-
L15 Peckoltia vittata är inte så krånglig att få till lek, täta vattenbyten och helst en liten sänkning av konduktiviteten (mjukare vatten) ett pH strax under 7,0 en temp. omkring 27-28 C och hyfsad cirkulation nästan så att gruset flyttar sig när man riktar utblåset mot lekgrottan.
Kullstorlek 20-30 yngel, kläcks efter 6 dagar och gulesäcken förbrukad efter ytterligare 8 dagar. Äter sedan nykläckt artemia eller finhackad fryst artemia, lite räkmix och fodertabletter.
Mina lekte i slutet på april och jag har inte fått någon mer kull ännu, deras lekperiod är säkert mellan december-maj som de flesta andra malar som jag fått till lek.
För att trigga dem och få honan romstinn krävs en del cyklops och artemia, äter egentligen inte mycket grönt alls.
Hannen blir väldigt stickig mellan ryggfenan och stjärtfenan och är slankare än honan när han är lekmogen.
Mvh Jannehttp://www.goc.seKommentar
-
<font color="red">Tyvärr så har jag inte någon sån där super stark cirkulation, kör med en Eheim 2015 i mitt 375L.</font id="red">Kommentar
-
<font color="red">Så du odlar i ett 130L?</font id="red">Kommentar
-
<font color="red">Små vattendjur.</font id="red">Kommentar
-
<font color="red">Du odlar alltså dem i ett enskillt lek-akvarium? Matar du dem med levande foder?</font id="red">Kommentar
-
Jag matar dem med fryst artemia, cyklops och räkmix och någon gång ibland får de shrimppellets samma typ som till corydoras.
Jag har ett stativ med 15 kar på 130 L där jag odlar en del malar, men får väl montera ner det så det återstår 6 kar efter de nya reglerna ;-)
Mvh Jannehttp://www.goc.seKommentar
-
<font color="red">Okay</font id="red">Kommentar
-
<font color="red">Odlar du också Corydoras?</font id="red">Kommentar
Kommentar