Corydoras och snigelbekämpning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mona
    • October 2002
    • 840

    Corydoras och snigelbekämpning

    Mitt 54 liters akvarie har nu drabbats av en smärre invasion av posthornssniglar(tror jag - de ser ut som @), de är duktiga på att äta upp växterna. I 180 liters akvariet har jag tre stycken Botia Striata som håller undan de sniglar jag hade där(vanliga droppformade). Det lilla akvariet har ett stim på 13 st Pygmépansarmalar, jag är rädd att om jag släpper ned botiorna så kommer både de och sniglarna bli uppätna. Har jag fel? Just nu bekämpar jag sniglarna genom mindre mat, tätare vattenbyten och intensivt plockande. Om det inte funkar funderar jag på att ta till kemikalier. Finns det något som funkar och som inte skadar pansarmalarna?

    /Mona
    Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail
  • morbid
    • July 2003
    • 126

    #2
    Du kan ju ta ut malarna ett tag (ca 1 vecka) och låta dina botior i det andra karet flytta in och göra rent "hus".

    ha de
    375 Liter: Bakgrund klar
    390 Liter: TOMT
    275 Liter: Lite fina ciklider
    2 x 270 Liter: Scalarer i ett och växter i ett annat
    60 Liter helglas:Kampfisk odling
    25 Liter: TOMT
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=97678

    Kommentar

    • Mona
      • October 2002
      • 840

      #3
      Lysande idé. Jag ska bara testa först om Botiorna äter den typen av snäckor. Har satt ned en av dem i stora akvariet, få se om de äter upp den. Om inte så har jag nu snäckproblem i två akvarier.....

      /Mona
      Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

      Kommentar

      • Mariaa
        • January 2002
        • 591

        #4
        Hej!
        Jag har haft Botia striata med ancistrusyngel och de har inte brytt sog alls. Har nu en Botia striata med L. multifasciatus som har massa yngel och alla yngel är kvar efter en vecka nu. Så jag tror inte du behöver vara det minsta orolig. I alla fall de som jag har är riktigt riktigt snälla. Men jag kan ju inte lova något.
        Mvh Maria

        Kommentar

        Arbetssätt...