Det kläcks inga yngel :-(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mona
    • October 2002
    • 840

    Det kläcks inga yngel :-(

    Jag har nu två gånger räddat över ägg från min C Sterbai till ett kläckningsakvarie, nu senast för en vecka sedan - men jag har ännu inga yngel.

    Jag har dem i ett 45 liters akvarie med ett bili-filter i. Jag hittade inte metylenblått(för att motverka att de möglar), så jag har behandlat akvariet med Sera Baktopur som innehåller metylenblått och motverkar svampinfektioner. Akvarietempen försöker jag hålla så låg som möjligt(23-25 grader), jag har ingen värmare och belysningen släckt. På botten finns det ett tunt lager sand och två anubias. Äggen är lite brunaktiga, så enligt uppgift är de befruktade(plus att jag såg parningen). Jag byter 20% av vattnet ungefär varannan dag (borde kanske byta mer-oftare?). Igårkväll såg två av äggen spruckna ut, men jag ser inga yngel och övriga ägg är fortfarande runda. Det är nu åtta dagar sedan jag tog dem från akvariet. Jag tog äggen när de var precis nylagda, en del rullade jag av rutan och en del flyttade jag tillsammans med den växt eller sten de lagts på. Kan äggen blivit påverkade av det hastiga vattenbytet? Kan malarna vara infertila och para sig/lägga ägg ändå?

    Vad tror ni om dessa idéer till nästa försök:
    * använda vatten från föräldrarnas akvarie att fylla kläckningsakvariet med
    * byta 50% vatten varje dag(färskt eller föräldraakvariet?)
    * använda ett lågt plastakvarium med stor bottenyta isf ett 45-liters standard i glas
    * fortsätta med Sera baktopur
    * fortsätta med Bili-filtret
    * fortsätta med anubias
    * varken doppvärmare eller belysning
    * ha ett tunt lager engelsk sjösten alt. glasstenar på botten
    * fler idéer?

    /Mona
    Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail
  • ossism
    • April 2002
    • 513

    #2
    * använda vatten från föräldrarnas akvarie att fylla kläckningsakvariet med
    svar:ja.

    * byta 50% vatten varje dag(färskt eller föräldraakvariet?)
    svar:ja.

    men nån annan kanske säger annat.
    1200liter. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

    Kommentar

    • JR
      • April 2003
      • 2112

      #3
      är väl självklart att ha vatten från föräldrarnas akvarium?
      --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
      http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

      Kommentar

      • Mona
        • October 2002
        • 840

        #4
        En nära vän till mej brukar definiera självklart som, "det som är klart för dig själv". För mej var det inte självklart.

        Jag har funderat vidare. Borde inte bottenfilter med ett väl rundat grus på några milimeter över vara idealist till dessa yngel under den första tiden? Det står ju i alla beskrivningar att det är viktigt att hålla undan så att det inte samlas avfall på botten eftersom det kan skada ynglen - men hur får man bort det utan att få med ynglen?

        /Mona
        Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

        Kommentar

        Arbetssätt...