Nu dör mina små...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rakel
    • December 2002
    • 65

    Nu dör mina små...

    Jag vet inte vad felet är.
    Har ett flertal kullar Ancistrus största är ca 4 ½ cm.
    Igår hittade jag 6 st som var döda i dag har jag hittat 16 st.
    Föräldrarna tycks inte vara berörda.
    Inget har förändrats,inga drastiska vattenbyten,inge högre temp än tidigare,inget fel på vattnet.
    Vet att detta inte hör hemma riktigt här utan på sjukdommar,men jag tänkte att ni kanske varit med om samma,ni som har Ancistrus.
    Det är så sorgligt
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Vad matar du med, får de tag på mat? Har du gjort vattenbyte? Hur är tempen, kan det ha blivit väldigt varmt?
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Peter1904
      • February 2003
      • 1079

      #3
      Ancistrusar brukar inte kräva så mycket för att klara sig. Lågt nitritvärde och syrerikt vatten så brukar dom vara nöjda.

      Har du bytt filter, gjort stort vattenbyte eller något likande de senaste dagarna?

      Kommentar

      • JR
        • April 2003
        • 2112

        #4
        nitrit då? kanske för mycket mat...som ligger & ruttnar mellan stenarna?
        eller om du inte har nåt på bottnen där ynglen går så kan de skadas av slammet som bildas där..
        --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
        http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

        Kommentar

        • Rakel
          • December 2002
          • 65

          #5
          Dom äter maltabletter,ärtor och zuccucini precis som dom fått hela tiden. Har inte gjort något speciellt med akvariet. Funderade på om det kunde vara att jag rengjorde filtret men varför skulle det vara det ? Jag har ju gjort allt precis som tidigare!

          Kommentar

          • Peter1904
            • February 2003
            • 1079

            #6
            Om du rengjprde filtret väldigt noggrant eller med mycket varmt vatten så kan du ha tagit död på dom nyttiga bakterierna i filtret som hjälper till med nedbrytningen och därför fått en nitrittopp. Har du mätt nitritvärdet?

            Kommentar

            Arbetssätt...