Det var troligen vittatus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Det var troligen vittatus.

    Har tillbringat stora delar av dagen med att svära över böcker, svära över musei-exemplar av otocinclus, och svära över mina egna oskarpa bilder på mina otocinclus.

    I slutänden visade det sig omöjligt att säkert artbestämma mina ottosar; karaktärerna som skiljer arterna åt (mönstret porerna i sidolinjen sitter i) syntes inte alltid ens under mikroskop med 50x förstoring.

    Anyway, mina är helt säkert inte affinis - zoopets bild är troligen rätt fast lite blek, FishBase bild är på nån helt annan art - utan det är antigen en vittatus eller en mariae. Arterna är i praktiken identiska för blotta ögat.

    Dock lutar det åt att det är vittatus. Dels för att det känns rättast när jag nycklar, dels för att den är den i särklass vanligaste och mest spridda otocinclusen, medan mariae bara finns i ett litet område i övre amazonfloden.

    Jag har alltid tyckt smörbultar var svårbestämda - nu vet jag att det finns en grupp som är etter jävligare.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Kul att du har något att göra Mike
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • alie
      • February 2003
      • 427

      #3
      Hehe, jag kommer att upprepa din historia snart oxå! Ska försöka artbestämma mina ottosar. Och de ser PRECIS ut som dina tycker jag (åtminstone nu innan jag dykt in i det hela). *suck*

      /A

      Kommentar

      • Peter1904
        • February 2003
        • 1079

        #4
        oj, inte bara jag som är vaken... :-)

        Kommentar

        • alie
          • February 2003
          • 427

          #5
          Nä, jag fotar avarter ikväll ju ;P (helt annan tråd dock)

          Mvh
          /A

          Kommentar

          • alie
            • February 2003
            • 427

            #6
            ...närmare bestämt denna tråd: Ciklidsort? Skillnad kön? Liv lr död? - tyck till!:
            http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12808

            in och hjälp mig nu!

            /A

            Kommentar

            • snicke
              • March 2003
              • 118

              #7
              FishBase bild är på nån helt annan art
              Hoppsan, den sajten litade jag ju på..

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ursprungligen skickat av snicke
                FishBase bild är på nån helt annan art
                Hoppsan, den sajten litade jag ju på..
                Jag har mailat dem, och de skall fixa felet. Det var O. vittatus på affinis plats, och troligen, fast jag är inte säker, O. mariae på vittatus plats, dvs de hade gjort en rockad med bilderna.

                Jag bad Sven Kullander ta en titt, och han berättade att man kan skilja O. vittatus från O. mariae på att O. mariae har ett avbrott i pigmentlinjen längs sidan, medan vittatus band är obrutet - en ganska mycket enklare karaktär än att räkna porer som Schaefer föreslår!

                Därmed är det officiellt: mina ottosar är O. vittatus, den i särklass vanligaste och mest utbredda av alla ottosar.

                Sen kan man helt glömma O. vestitus. Om jag förstod Sven rätt har inte vestitus setts på över 100 år, och senare fynd ifrån Paraguay är möjligen en obeskriven art, medan den fisk som finns på bild här på Zoopet som O. vestitus skulle kunna vara en O. mariae. Det är i alla händelser inte en vestitus, eftersom den har sidolinje-porer på stjärtspolen.

                ...och om nån ser sebra-otocinclusar ute i nån butik nånstans, skulle jag uppskatta om ni droppade mig ett mail!
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                Arbetssätt...