Funkar L333 med corydoras?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    Funkar L333 med corydoras?

    Frågan som rubriken lyder, fungerar det att att ha L333 hypancistrus med corydoras?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Har ingen erfarenhet av L333, men L-malar och pansarmalar brukar väl inte vara några problem att blanda. Har Corydoras panda med L183, Corydoras aeneus med L028, och Brochis splendens med L200, och det funkar utmärkt.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Alexia
      • January 2011
      • 509

      #3
      Hade inte en tanke på att det skulle vara problem tills jag på planetcatfish läste
      Compatibility Very good tankmate for any fish living at the top of the water column. Much more demanding of the aquarist if attempting to keep together with Corydoras or other ground-living fish.

      Kommentar

      • Alexia
        • January 2011
        • 509

        #4
        Skickade för fort. Men samtidigt så står det ingenstans nåt om att de skulle vara särskilt aggressiva eller liknande, så jag förstår inte varför det skulle bli problem med corys?

        På lämpligt sällskap så dyker corys ironiskt nog upp igen
        Suggested Tankmates Small tetras and other similar small fish. Also Corydoras. Care has to be taken to ensure that they get enough food, as they can be a bit shy and slow to grab food when available.
        Senast redigerad av Alexia; 20 December 2014, 07:28.

        Kommentar

        • Apistojohan
          • January 2014
          • 262

          #5
          Kanske är det så att Corydorasarna är mindre tillbakadragna och norpar all maten...
          Haninge akvarieförening

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Jag brukar mata med algtabletter, och dem kan inte pansarmalarna sluka i ett nafs (pansarmalar är ju dessutom mer inriktade på en köttdiet), så L-malarna hinner ofta gnaga på dem innan de försvinner. Ingen av L-malarna jag har tycks i alla fall ha svårt att tävla med pansarmalarna om maten.

            Vet inte hur det är med L333, om den är vegetarian eller köttätare.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Jag TROR att de menar att L333 är starkt revirhävdande mot bottenlevande arter och detta är ju Corydoras
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Apistojohan
                • January 2014
                • 262

                #8
                Jag försökte bara att få de två citaten att passa ihop någotsånär logiskt. L-333 har jag inte haft, men jag har haft andra malar av olika skygghets- eller revirhävdargrad tillsammans med Corydoras.
                Haninge akvarieförening

                Kommentar

                • Alexia
                  • January 2011
                  • 509

                  #9
                  Jag får inte heller citaten gå ihop, men kanske som någon sa att det är risk l-malarna inte får tillräckligt med mat för corysarna norpar dem. L333 vill ha rätt mkt kött, och konkurrerar ju om samma mat som corysarna. Men om man bara ger tillräckligt? Har haft corys med siamensis och ancistrus och corysarna blir ju bara bortviftade av de större. Även om de är sams så ett svep med en ancistrusstjärt och corysarna flyger. Men då är det ju bara ge på olika ställen i karet. Borde väl funka med L333 med?

                  försökt googla och kolla med de som har 333:or, och de ser inte varför det skulle vara problem annat än ev maten, och "pansarmalarna flyttat ju bara på sig om l-malen säger till".

                  Men vore ju trist om hela min plan skulle skita sig. Startat nya karet med sand just för kunna ha corys. Velat ha l-mal länge och beställt 2 L333. De verkade passa perfekt, vill ha varmt, äter samma sak som corysarna osv. Så tråkigt om jag måste välja antingen eller..
                  Senast redigerad av Alexia; 20 December 2014, 17:24.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #10
                    Ursprungligen postat av Alexia
                    Frågan som rubriken lyder, fungerar det att att ha L333 hypancistrus med corydoras?
                    jag har dessa ihop och det funkar så bra så
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      #11
                      Malarna är främst nattaktiva och det är inte corydorasen så mata med algtabletterna när karen är släckta så går det bra
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Alexia
                        • January 2011
                        • 509

                        #12
                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        jag har dessa ihop och det funkar så bra så
                        Härligt, då ska jag fortsätta enligt min ursprungsplan =)

                        Kommentar

                        • heba
                          • September 2013
                          • 847

                          #13
                          Jag har också dessa tillsammans och har inte sett några problem
                          /Helene

                          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...