Corydorasakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ElinR
    • September 2014
    • 370

    Corydorasakvarium

    Sedan jag träffade min första metallpansarmal har jag tyckt väldigt mkt om de små rackarna. Jag kallade honom Simon och han bodde som ensam! mal med tre palettciklider i akvariumet som fanns på min högstadieskola.

    Nu när jag har skaffat ett akvarium till ungarna, (ni förstår hur det ligger till egentligen) så har jag upptäckt en helt ny värld. Min hemkommun hade 13 000 invånare, nu bor jag i Göteborg. Dessutom har det där internet utvecklats en del.

    Jag drömmer i framtiden om storslagna saker, ett stort SA, kanske diskus om 10-15 år. Men hur är det med de små bedårande corydoras? Kan man ha ett kar där de är huvudattraktionen? Och om man blandar tex C. sterbi och C. panda i samma kar, kan man få hybrider då?

    Jag har så mkt frågor! Får ta tag i det där guldmedlemskapet.
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    #2
    Skulle först rekommendera några vänner till simon då dem inte ska leva själva ^^

    oj läste ej att detta var under högstadiet
    Senast redigerad av blaze1337; 12 September 2014, 12:16.

    Kommentar

    • olof b
      • March 2005
      • 262

      #3
      Jag tror att Simon är död nu...

      Det går visst att ha ett akvarium med Corydoras som huvudnummer men lite det fina med dem är ju att de går så bra att kombinera med andra fiskar. En fundering jag haft är ett specialbyggt akvarium med relativt stor bottenyta (kanske 0,4 m2), och väldigt låg vattennivå (10 cm). Inredningen skulle bara vara fin sand och med en svag belysning skulle man se corydorasen huvudsakligen uppifrån. En lösning med övverrinning skulle kunna ge en helt blank och klar vattenyta. En del arter är väldigt vackra uppifrån faktiskt men det blir svårt att välja på detta i zoobutiken.

      Olika corydoras arter blandar sig normalt inte med varandra. C. sterbai och C. panda gör det deffinitivt inte då de är rätt olika.

      Mvh

      Olof
      Malmö Lund Cycle Chic:
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Ursprungligen postat av ElinR
        Kan man ha ett kar där de är huvudattraktionen? Och om man blandar tex C. sterbi och C. panda i samma kar, kan man få hybrider då?
        Jo det finns dokumenterat att dom kan hybridisera i akvarium.

        Och visst kan man ha artakvarier med Corydoras - men lika häftigt som i naturen är det svårt att få till:

        Gå till YouTube och sök på:

        cWIVCdLOImw
        Senast redigerad av Erik Åhlander; 12 September 2014, 12:38. Anledning: Får inte klippet att fungera

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Jag tror nog att alla Corydoras-arter kan korsa sig med varandra i akvarium - sedan är det väl som vanligt att minsken för det minskar om de man har utseendemässigt skiljer sig mycket från varandra och att man har ett rejält gäng av vardera arten (minst 10).
          Sedan - rent allmänt - så uppskattar jag verkligen Corydoras-arterna och de är nog de allra trevligaste malarterna man kan ha i ett akvarium. De brukar inte gå i stim utan delar ofta upp sig i smågrupper om man har många.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...