Förmodligen dum fråga..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wedquinna
    • May 2003
    • 88

    Förmodligen dum fråga..

    Har införskaffat mina första Corydoras aeneus, en metallpansarmal. Nu undrar jag eftersom det är en stimfisk om det går bra att blanda typ albino, fläck och metall bara för att få det att se lite roligare ut i akvariet? Eller håller dom sig enbart till "sin egen grupp"?

    Tacksam för svar!
    /Lina
    Mina åsikter är just bara åsikter...
  • gurkan
    • March 2003
    • 632

    #2
    har också undrat de
    corydoras.

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #3
      Inte alls en dum fråga, jag undrar detsamma.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • d-day
        • October 2002
        • 73

        #4
        Hej Lina
        Jag har tre olika arter av Corydoras i mitt akvarium och dom håller sig mest i varsin grupp men ibland så ligger det en stor hop med malar tillsammans ( jag har elva stycken ) Men överlag så håller dom sig var för sig.

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #5
          Är det vitt skilda arter eller är det såpass nära varandra som metall, albino och fläckig är? Albinon är väl tom samma art som metall?
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • Wedquinna
            • May 2003
            • 88

            #6
            Tänkte bara att om dom klara av att leva i stim med andra av de typer jag nämnde tidigare eller om det är bortkastat? Nu pratar vi alltå inte om tillökning utan bara för att tillgodose deras behov som stimfiskar.
            Mina åsikter är just bara åsikter...

            Kommentar

            • Oscar Cederqvist
              • November 2002
              • 6546

              #7
              Tror nog de trivs bra ihop med blandade sorter. Tillökningen vet jag inte om det funkar.
              Oscar Cederqvist

              Kommentar

              • d-day
                • October 2002
                • 73

                #8
                Dom arter jag har tillhör alla corydoras familjen.3st corydoras aeneus albino,3 st corydoras julii och 5st corydoras reticulatus är lite osäker på den sista.Tveksam också om tillökning funkar jag har sett att mina albinos "håller på" en hel del men ingen av dom andra har haft några intressen av att skaffa nån avkomma.

                Kommentar

                • Wedquinna
                  • May 2003
                  • 88

                  #9
                  Men dom tycker att det räcker för att få sitt "stim" även om jag blandar till exempel 4 albino 3 fläckiga och 3 metall?
                  Mina åsikter är just bara åsikter...

                  Kommentar

                  • Rakel
                    • December 2002
                    • 65

                    #10
                    Hejs
                    Undrar lite över hur stort akvarium d-day har...är bara lite nyfiken eftersom du verkar ha en del malar.
                    Jag har själv funderat lite på hur pass många man kan ha och hurolika arter av malar trivs ihop,är lite -mycke förjust i malar.

                    Kommentar

                    • grodanboll
                      • January 2003
                      • 44

                      #11
                      Vi har en del olika pansarmalar i olika kar. Dom simmar gärna tillsammans, ligger även i samma hörn när dom inte är så aktiva. Men delar dom på sig, vilket händer ibland, så blir det med sin egen art. Men vi har ett par som inte är av samma art, och dom är ihop och helt oskiljaktiga.
                      Så min erfarenhet efter 10 år är att det går bra att blanda arter.
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=49944

                      Varma hälsningar grodanboll!

                      Kommentar

                      • heljis

                        • June 2003
                        • 1150

                        #12
                        En liknande fråga är om man kan blanda svarta och vanliga neontetror, eller skulle det skapa två olika stim som simmar var för sig?
                        Iofs snyggt, men tanken vore ju att de skulle gå ihop.

                        Jag har alltså inte testat det här, men det vore skoj att veta innan man införskaffar sig några sådana.
                        Martin Heljedal

                        They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                        Kommentar

                        • d-day
                          • October 2002
                          • 73

                          #13
                          Hej Lotta
                          Jo jag har ett 240 liters Juwel akvarium kanske i det minsta laget för malarna men dom verkar att må bra och växer fint.Jag frågade på djuraffären där jag köpte dom och han där sade att det inte var nån fara med den mängd jag har.Och visst malar är ju bland dom trevligaste fiskarna att ha jag har välldigt svårt för att hålla mig varje gång när jag ser några nya arter på djuraffären

                          Kommentar

                          • Milano
                            • August 2003
                            • 11

                            #14
                            Heljis

                            Jag har ett kar där jag har både svarta och "vanliga" neontetror och de bildar två olika stim som de håller sig behårt till förrutom vid utfodring då allmänt kaos råder

                            Kommentar

                            Arbetssätt...