Flera ancistrus i ca 150 liter??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mellanslag
    • August 2013
    • 43

    Flera ancistrus i ca 150 liter??

    Hej!
    Jag har ett 375 liters akvarium fyllt till hälften. 120x50xca30. Brukar man kunna ha flera ancistrus hanar tillsammans på en sådan yta utan att de skår ihjäl varandra?

    Jag hade tidigare två hanar men den ena tynade bort. Nu har jag fler gömställen.

    Problemet är ju att när man köper ancistrus går det ju knappt att sägs om det är en hane eller hona och jag vill inte behöva göra mig av med dem när de blir lite äldre om det visar dig vara av samma kön oc inte tåla varandra.

    Kan nämna att jag vill prova på att föda upp ancistrus så därför vill jag ha flera.
  • henrikl
    • November 2012
    • 639

    #2
    Att prova och börja föda upp malar kan inte bli bättre än med vanlig brun ancistrus. De är lätta och kräver bara en av varje kön och en grotta. Tyvärr är de heller inte värda så mycket om du tänkt att sälja dem. Albino och röda har ett bättre värde samt de lite dyrare L-malarna.

    Du kan ha flera hanar på den ytan utan problem så länge det finns gott om gömställen och grottor till alla hanar. Sedan finns det alltid bråkiga individer. Det kan också vara bra att dela upp malfodret så de inte behöver slåss om maten...
    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

    Kommentar

    • mellanslag
      • August 2013
      • 43

      #3
      Vad bra att det går att ha flera hanar!

      Jag har till en början tänkt att odla för att det är spännande och för "husbehov" men om det går väldigt bra kan jag gärna sälja. Vet du vad man brukar ta för vanlig ancistrus? Varför är L-malar dyrare? Är de svårare att odla?

      Kommentar

      • henrikl
        • November 2012
        • 639

        #4
        Ursprungligen postat av mellanslag
        Vad bra att det går att ha flera hanar!

        Jag har till en början tänkt att odla för att det är spännande och för "husbehov" men om det går väldigt bra kan jag gärna sälja. Vet du vad man brukar ta för vanlig ancistrus? Varför är L-malar dyrare? Är de svårare att odla?
        vanlig ancistrus brukar ligga runt 20 kr privat vid minst 4 cm. Albino runt 40kr och röd kanske du kan få 60-75 kr för. Olika malar är olika svåra att odla på. En del kräver osmosvatten, en del att det efterliknas regnperiod och så vidare. .. den största skillnaden är priset på malarna. En brun ancistrus kostar 20 kr medan en L-046 kostar runt 1000 kr på privatmarknaden. De flesta L-malarna kostar i butik från 300 kronor och uppåt beroende på sort och om den är vildfångad. Ju ovanligare malen är destå dyrare. Malar blir också dyrare ju större de är. Priset ökar med längden.
        Senast redigerad av henrikl; 26 July 2014, 20:30.
        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

        Kommentar

        • henrikl
          • November 2012
          • 639

          #5
          Här är en bra sida om du vill se vilka malar som finns och hur de odlas, äter osv... http://www.planetcatfish.com/catelog...de=l&thumbs=16
          2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
          Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

          Kommentar

          • mellanslag
            • August 2013
            • 43

            #6
            Toppen! Tack för informationen! Den sidan ska jag kika närmare på!

            Kommentar

            • mellanslag
              • August 2013
              • 43

              #7
              Är albino och röd ancistrus svårare att odla än brun ancistrus? Eller vad är det där som gör att de skiljer i pris?

              Kommentar

              • henrikl
                • November 2012
                • 639

                #8
                Ursprungligen postat av mellanslag
                Är albino och röd ancistrus svårare att odla än brun ancistrus? Eller vad är det där som gör att de skiljer i pris?
                Nä de är lika enkla. Det är samma framodlade mal men olika färger bara. Finns även brun, albino och röd med slöjor som stjärtfenor. Det som skiljer priset är för att de är lite olika vanliga. Brun ancistrus kan du köpa i alla butiker som säljer fisk. Albino är lite ovanligare men inte så mycket och sedan kommer brun slöjancistrus och röd och så vidare.Den mest ovanliga är super röd slöjancistrus. Vissa av dessa sorter kommer nästan inte till fiskhandlarna utan säljs privat eller beställs av köpare genom butik.
                2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                Kommentar

                • mellanslag
                  • August 2013
                  • 43

                  #9
                  Okej! Åter igen, tack för dina tips och råd! Så får vi se om jag börjar med en slöjvariant vilken jag tycker är vackrast och om den nu är lika lätt/svår att odla som övriga ancistrus!

                  Kommentar

                  • mellanslag
                    • August 2013
                    • 43

                    #10
                    Det finns väldigt många ancistrus på den sidan du skickade till mig. Vet du vilken som är vår "vanliga bruna" ancistrus på den sidan?

                    Kommentar

                    • henrikl
                      • November 2012
                      • 639

                      #11
                      Har för mig att de brukar gå under ancistrus sp 1-4...med vissa skillnader emellan de olika.

                      Finns även en beskrivning här på zoopet. .. [URL="http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315&SOK=1"]http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315&SOK=1[/URL

                      en del kallar den bruna ancistrusen L144 men det är mer ursprungsmalen. Numera heter den ancistrus sp eftersom den har odlats och korsats över hela världen så den inte har någon koppling längre till vilda malar. Därför kan du se olika bruna nyanser beroende på vart malarna kommer ifrån.
                      Senast redigerad av henrikl; 27 July 2014, 15:53.
                      2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                      Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                      Kommentar

                      • Rebah
                        • January 2012
                        • 410

                        #12
                        Tror vår vanliga kallas common bristlenose på planetcatfish, så denna http://www.planetcatfish.com/common/...?species_id=49. Men det är lite rörigt som henrikl säger Lycka till med odlingen!
                        "The trees move... do you not see it?"

                        Kommentar

                        • mellanslag
                          • August 2013
                          • 43

                          #13
                          Den ser ut att vara rätt! Under breeding står det "see catfish of the month article" men när jag kollar bland sådana artiklar hittar jag ingen artikel om ancistrus... Vet ni var jag hittar informationen om hur man föder upp dessa?

                          Kommentar

                          • henrikl
                            • November 2012
                            • 639

                            #14
                            Här är en artikel. http://freshaquarium.about.com/od/ca...se-Catfish.htm

                            De är grottlekare, hanen tar en grotta och honan kommer dit och lägger ägg. Hanen vaktar äggen till ynglen simmar ut från grottan efter en vecka ungefär. De gillar små grottor... http://www.pwss.se/product.php?produ...7&cat=0&page=2

                            Lite enkelt beskrivet...
                            2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                            Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                            Kommentar

                            • mellanslag
                              • August 2013
                              • 43

                              #15
                              Om jag har flera hanar, ska jag då ha fler honor än hanar? Blir det slagsmål om honorna annars? Och om jag har flera hanar, lägger de mer energi på att hävda revir än att intressera sig för honor och ägg?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...