Otocinclus vestitus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Otocinclus vestitus?

    Jag kom efter en del funderande fram till att detta:
    http://mikes-machine.mine.nu/Otocinclus_affinis_DSCN5429.jpg
    ...är en Otocinclus vestitus - kan nån bekräfta eller dementera det?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • maried
    • July 2003
    • 30

    #2
    Jag tycker iofs att din bild är mer lik Otocinclus vittatus, randig otocinclus, som är den jag har hemma, men jag har bara zoopets fiskbild att jämföra med...

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Efter ännu mer funderande och grävande har jag beslutat att den är mest lik en Otocinclus affinis.
      Jämför...
      http://mikes-machine.mine.nu/Otocinclus_affinis_DSCN5429.jpg
      ...med...
      http://artedi.nrm.se/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=11332&genusname=Otocinclus&s peciesname=affinis

      Zoopets affinis är antingen inte en affinis alls, eller ett ex med väldigt avvikande färg. Inga affinis jag hittar på nätet ser ut som zoopets heller.

      Några bilder av O. vittatus på nätet är också helt identiska med min fisk, men ser inte alls ut som fishbase bild på vittatus.

      Kort sagt går nog inte fisken att identifiera säkert med mindre än att jag har ihjäl den, och att fotografera den var alltså i stort sett bortkastad möda.

      Nåväl, shit happens.

      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • maliin
        • June 2003
        • 167

        #4
        Kort sagt går nog inte fisken att identifiera säkert med mindre än att jag har ihjäl den, och att fotografera den var alltså i stort sett bortkastad möda.
        Lägg av... du fick ju en kvalitétsbild. Tänk på tid som kvalité istället för kvantité. Jag lägger gärna den fina bilden i mitt album.:-)

        Kommentar

        • matshall
          • April 2003
          • 42

          #5
          Är det inte så att en vestitus är mindre än en affinis? I så fall skulle man kunna ta det på storleken.

          /Mats

          ----------------------
          222 l Eldbuk, scalar,Paletter, ancistrus

          /Mats

          Kommentar

          • matshall
            • April 2003
            • 42

            #6
            nej det verkar som om dom blir lika stora så det gick ju inte! Joag tycker dock att din bild visar en affinis. Jag 8 st i mitt akvarium och det är affinis.

            /Mats
            ----------------------
            222 l Eldbuk, scalar,Paletter, ancistrus

            /Mats

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ursprungligen skickat av maliin
              Kort sagt går nog inte fisken att identifiera säkert med mindre än att jag har ihjäl den, och att fotografera den var alltså i stort sett bortkastad möda.
              Lägg av... du fick ju en kvalitétsbild. Tänk på tid som kvalité istället för kvantité. Jag lägger gärna den fina bilden i mitt album.:-)

              Ja, bilden är hyfsad. Kan berätta att otton på bilden sover, så den var väldigt lättfotograferad, jag hade massor av tid att göra inställningar och sikta... Det är ju tråkigt bara att inte veta vad den föreställer.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • snicke
                • March 2003
                • 118

                #8
                Det råder onekligen en del förvirring på nätet vad gäller olika ottos.. Det går att hitta både två och tre olika namn för arter som ser likadana ut, om man kollar olika websidor. Jag litar endast på fishbase.org och andra vetenskapliga sidor, t.ex den du länkade till ovan. Vad jag vet är affinis den enda med en oavbruten sidolinje.

                Kommentar

                Arbetssätt...