Vem är det som förökar sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mona
    • October 2002
    • 840

    Vem är det som förökar sig?



    I helgen kom jag hem från semester och har fått jobba en del för att få akvarierna snygga igen. Det stora akvariet har fått en mindre snäckinvasion, så när jag såg dessa vita klumpar på glaset(ca 1,5 - 2 mm i diameter) så trodde jag att det var snäckor. Sedan såg jag min störste pansarmal simma med buken mot rutan, jaaa den äter snigeläggen tänkte jag. Men sedan slog det mej att det kanske inte var snigelägg, utan mina pansarmalar som fattat tycke för varandra. Min störste pansarmal är ivrigt uppvaktad av en av de mindre. Kan det vara pansarmalägg, eller är det stora snigelägg? Om det kan vara pansarmalarna, vad ska jag göra för att det ska gå bra?

    /Mona
    Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail
  • Ola Svensson
    • June 2002
    • 1081

    #2
    Det kan mycket väl vara pansarmal. Ta bort dem med ett rakblad och föd upp dem artificiellt.
    http://www.akvariet.tripnet.se/odling/malar.html
    Mvh. Ola
    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

    Kommentar

    • Mona
      • October 2002
      • 840

      #3
      Tack Ola

      I artikeln som du länkade till står det att man ska ha ett kläckningsavakvrie till dem och efter kläckningen flytta dem till ett större uppfödningsakvarie. Ska man ha filter och doppvärmare i kläckningsavkvariet? Hur stort bör det vara? Hur stort bör uppfödningsakvariet vara?

      Jag funderar på att sätta upp ett 20 liters MobyDick akvarium med ett bilifilter, doppvärmare, javamossa och havssand på botten. Skulle det funka både för kläckning och uppfödning (tills de är stora nog att flytta in till Otocinclusarna/Pygmépansarmalarna)?

      /Mona
      Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

      Kommentar

      • Ola Svensson
        • June 2002
        • 1081

        #4
        Det här är ett generellt svar och gäller inte specifikt för malar. För att kläcka räcker det säkert med ett par liter. Sedan koppar man över dem till uppfödningsakvariet. Man kan mata dem i kläckningsakvariet någon vecka (beroende på antal) men man ska byta vatten dagligen. Hur stort uppfödningsakvariet ska vara beror på art och storlek. 20 liter borde räcka för att dra upp 20 pansarmalar till en storlek där de kan gå med Otocinclus. Det kommer krävas rätt täta vattenbyten. Pansarmalar vill ha rent vatten.
        Mvh. Ola
        Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
        Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

        Kommentar

        • Mona
          • October 2002
          • 840

          #5
          Nu är akvariet(45 l) uppstartat och äggen flyttade. Några av dem blev kvar, det gick inte att komma åt dem. De var inte så lätta att lossa, jag är ganska orolig för att alla blev skadade under flytten. Jag hittade iaf lämpliga pipetter på Panduro, fyra stycken i plast för 11 kr. Jag satte äggen på en mossboll, de flesta av dem stannade kvar när jag sänkte ned den i kläckningsakvariet. Jag har ett luftdrivet filter, men ska nog byta det till en Fluval 1+ med strumpöverdrag eftersom luftpumpen väsnas så mycket. Det fanns ingen Metylenblå, så jag tog Baktopur istället som innehåller Metylenblå. Nu är det bara att vänta och se(och byta vatten varje dag).

          /Mona
          Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

          Kommentar

          Arbetssätt...