Vilka malar finns i era akvarium??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henrikl
    • November 2012
    • 639

    Vilka malar finns i era akvarium??

    Tänkte göra en tråd för att få se vad det finns för malar som simmar i akvarier runt omkring i landet??

    Själv är jag lite maltokig och har 34st simmandes i mina akvarium, sorter syns i signaturen längre ner...
    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Här finns det bara ancistrus

    Kommentar

    • henrikl
      • November 2012
      • 639

      #3
      Det är inte bara, det är helt klart den populäraste malen med tanke på att alla nästan har en.
      2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
      Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

      Kommentar

      • lofstrog
        • November 2009
        • 989

        #4
        Vilka malar finns i era akvarium??

        Ancistrus och L191
        Discus for life

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          #5
          Ja dom är helt klart bäst på att äta alger. Har precis parat ihop en hane och en hona för att få lite yngel. Har annars honor och hanar separerade så att det inte ska bli en ancistrus invasion haha

          Kommentar

          • lofstrog
            • November 2009
            • 989

            #6
            Vilka malar finns i era akvarium??

            L191 är kanonbra på att äta alger. Speciellt tofsalger på rötter. Man får dock räkna med att de äter upp både rötter och bakgrunder...
            Discus for life

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              #7
              Det är ju mindre bra, iaf för mig

              Kommentar

              • henrikl
                • November 2012
                • 639

                #8
                L-191 är en fin mal men blir lite för stor för mina akvarium.
                2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                Kommentar

                • viktorbj
                  • April 2013
                  • 405

                  #9
                  jag har två segelfenspleco en royal pleco en golden nuggets och en ancistrus och en magnum pleco och fem corydoras paleatus och en grenmal håller ochså med att L191 (royal pleco) är mycket fin en av mina finare malar.

                  Kommentar

                  • perfetto
                    • March 2008
                    • 1593

                    #10
                    Två vanliga Ancistrus, men jag undrar egentligen varför jag (och andra) egentligen har malar för?

                    De sitter mest fastsugna på någon av grenarna och bjuder ju inte på särskilt mycket action överhuvudtaget.
                    Som alg- och skräpätare är de ju inte direkt weltklasse heller. Äter alger gör de inte i någon större utsträckning som vuxna individer, och vad gäller städning av botten så är Sandsnäckorna mycket mer effektiva.

                    Är era malar roligare att ha i akvariet månne? : )

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Jag kräver inte action hela tiden av mina fiskar, utan tycker att det kan vara lite spännande och kul med nå´n kryptiskt färgad filur, som inte visar sig så ofta, men som vet ska finnas där nå´nstans. Desto roligare när man väl ser den Gillar när fiskar har ändamålsenliga färger och mönster, och tycker faktiskt att den brun/svartspräckliga kamouflageteckningen en del fiskar (och även en del fåglar) har, är rätt vacker. Se´n så stämmer deras ofta lugna och tillbakadragna personlighet in rätt bra på mig

                      Hmm, få se om jag kommer ihåg alla malar jag har... Förutom ciklider är nog malar de fiskar jag är mest fascinerad av.

                      Corydoras panda, C. septentrionalis, C. pygmaeus, C. "Venezuela black", C. "goldstripe", Brochis splendens, Bunocephalus coracoideus (banjomal), Hemiloricaria sp. "red" (röd häxmal), Dianema urostriata (flaggstjärtsmal), Trachelyichthys exilis (pygméträmal), Glyptoperichthys gibbiceps (segelfenspleco), G. joselimaianus (vitprickig segelfenspleco), Ancistrus dolichopterus (blå antennmal, L183), Ancistrus sp. (L144), L028, L201, Otocinclus sp.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Rebah
                        • January 2012
                        • 410

                        #12
                        Instämmer med Animaniac Tycker att akvariet liksom känns lite större och mer levande när där finns både fiskar som syns hela tiden och sådana som skymtar till nån gång i månaden.
                        Har just nu cory venezuela black, cory paleatus, en chokladmal, en panaqolus maccus (troligen, vill inte vara med på bild) och en synodontis sp. De har ju olika beteenden med, panaqolusen är den som syns mest sparsamt, vilket gör det lite extra speciellt när man väl ser den och får pusta ut lite, medans chokladmalen och synon är framme varje kväll vid matdags och röjer runt. Även corysarna är lite olika, våra venezuelor är rätt lugna medans paleatusarna är piggare och simmar runt lite överallt. Så tycker nog allihop är rätt roliga
                        Kommer abselut skaffa fler när det finns plats och pengar, L239 ligger just nu högst på önskelistan.

                        Edit: Jo, har ju indiska glasmalar med, räknas dom?
                        Senast redigerad av Rebah; 18 June 2013, 16:51.
                        "The trees move... do you not see it?"

                        Kommentar

                        • Ryskbompa
                          • August 2012
                          • 930

                          #13
                          Ancistrus och en L162(En fet jäkel)

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Ursprungligen postat av Rebah
                            Instämmer med Animaniac Tycker att akvariet liksom känns lite större och mer levande när där finns både fiskar som syns hela tiden och sådana som skymtar till nån gång i månaden.
                            Har just nu cory venezuela black, cory paleatus, en chokladmal, en panaqolus maccus (troligen, vill inte vara med på bild) och en synodontis sp. De har ju olika beteenden med, panaqolusen är den som syns mest sparsamt, vilket gör det lite extra speciellt när man väl ser den och får pusta ut lite, medans chokladmalen och synon är framme varje kväll vid matdags och röjer runt. Även corysarna är lite olika, våra venezuelor är rätt lugna medans paleatusarna är piggare och simmar runt lite överallt. Så tycker nog allihop är rätt roliga
                            Kommer abselut skaffa fler när det finns plats och pengar, L239 ligger just nu högst på önskelistan.

                            Edit: Jo, har ju indiska glasmalar med, räknas dom?
                            Så sant Och så klart räknas glasmalar, de är ju malar.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Erik Åhlander
                              • January 2006
                              • 1881

                              #15
                              Corydoras undulatus, C. habrosus, C. sterbai, C. sp. cf. aeneus (dvs någon vanlig metallpansarmal), Brachyrhamdia meesi, Bunocephalus coracoides, Helogenes marmoratus,Rineloricaria sp., Ancistrus sp. cf. cirrhosus (vanlig ancistrus), Peckoltia pulcher (i själva verket minst tre arter från minst två släkten)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...