Corydoras som förgiftat sig själva?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoddri
    • June 2012
    • 144

    Corydoras som förgiftat sig själva?

    Hepp, blev ju en väldigt kortvarig lycka med corysarna..

    Vi var och hämtade 5st Corydoras Davidsandsi hos en lokal handlare, när vi kommer hem så flyter 3st upp och ner i påsen. Resvägen är ca 25minuter.. 1 verkar pigg och den andra så ja, den lever i alla fall. Får se om den klarar natten.

    Såhär i efterhand har jag läst på att vissa Corys tydligen kan utsöndra ett gift när de blir stressade så jag antar att det har hänt i påsen. Jäkligt trist är det i alla fall, är ju inte direkt en vanlig fisk.

    Så.. Var har ni för tips för att undvika detta i framtiden? Stressa fisken väldigt mycket redan i affären så de utsöndrar giftet i ett såpass stort kar att det inte påverkar någon och sedan fånga in dem?

    Är inte första gången jag köpt corys men har inte stött på detta tidigare.


    (har varit i kontakt med handlaren och vi reder ut kompensationsfrågor sen, det är inget som behöver diskuteras här)
    Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

    250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano
  • CeciliaL
    • December 2011
    • 4

    #2
    Man får håva upp dem i en mindre behållare o ha dem där en stund så de släpper mycket av giftet, sedan byta vatten igen. Kan behövas upprepas några gånger om det är en längre resa.

    Kommentar

    Arbetssätt...