Corydoras panda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    Corydoras panda

    Jag köpte tre små söta corydoras panda för ett par veckor sedan. Koppade in dom på vanligt sätt. De simmade omkring, var pigga och livliga. Efter ett par dagar upptäckte vi att en var borta. Letade då efter den och hittade den död hängandes i en växt. Tänkte då att det hänt en olycka av något slag. Vid samma växt stod även min ancistrus. När vi tog upp den lilla döda pandan såg vi att stjärtfenan saknades. Jag trodde då att en av mina slöjisar råkat nafsa den i stjärten. Igår kväll upptäckte vi att ännu en av de små pandorna var död. Också den utan stjärtfena. Såg då att även den tredje hade en angripen stjärtfena. Var de möjligen drabbade av fenröta? Är de mer känsliga än andra corydoras? Eller har jag bara haft otur? Ska kontakta min butik om detta under måndagen.

    Även ancistrusen hittades död. Inga yttre tecken på sjukdom där. Till saken hör att den hållit sig väldigt mycket gömd sedan jag bytt till större akvarium. Jag tror att den blev väldigt skrämd då. Kan den har dött av svält? Har inte sett den äta på länge.

    Det känns jättetråkigt om fiskarna som trivts så bra plötsligt har drabbats av sjukdom när det hittills gått så bra. Gjorde en nystart av en gammal hobby i december förra året. Köpte då ett akvarium på 60 l och bytte upp mig till ett begagnat 100 l för drygt en månad sen.
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Gå du till butiken och köp ett dropptest för nitrit, för det låter som det.
    Bums tar du och häller i en halv deciliter vanligt salt som minskar skadeverkningarna på gälarna av nitriten
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #3
      Ursprungligen postat av Mumin
      Gå du till butiken och köp ett dropptest för nitrit, för det låter som det.
      Bums tar du och häller i en halv deciliter vanligt salt som minskar skadeverkningarna på gälarna av nitriten
      Nepp, ingen nitrit. Byt 1/3 vatten idag. Funderat på salt. Men hur reagerar mina två metallpansarmalar på det?
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • ecco
        • November 2010
        • 500

        #4
        Pansarmalar brukar inte tycka om salt så vidare bra.
        Sambons blogg om våra akvarium.
        http://mizan3.bloggsida.se/
        Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #5
          Ursprungligen postat av ecco
          Pansarmalar brukar inte tycka om salt så vidare bra.
          Precis vad jag tänkte. Så jag vågar inte testa den metoden.
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av MonkanS
            Jag köpte tre små söta corydoras panda för ett par veckor sedan. Koppade in dom på vanligt sätt. De simmade omkring, var pigga och livliga. Efter ett par dagar upptäckte vi att en var borta. Letade då efter den och hittade den död hängandes i en växt. Tänkte då att det hänt en olycka av något slag. Vid samma växt stod även min ancistrus. När vi tog upp den lilla döda pandan såg vi att stjärtfenan saknades. Jag trodde då att en av mina slöjisar råkat nafsa den i stjärten. Igår kväll upptäckte vi att ännu en av de små pandorna var död. Också den utan stjärtfena. Såg då att även den tredje hade en angripen stjärtfena. Var de möjligen drabbade av fenröta? Är de mer känsliga än andra corydoras? Eller har jag bara haft otur? Ska kontakta min butik om detta under måndagen.

            Även ancistrusen hittades död. Inga yttre tecken på sjukdom där. Till saken hör att den hållit sig väldigt mycket gömd sedan jag bytt till större akvarium. Jag tror att den blev väldigt skrämd då. Kan den har dött av svält? Har inte sett den äta på länge.

            Det känns jättetråkigt om fiskarna som trivts så bra plötsligt har drabbats av sjukdom när det hittills gått så bra. Gjorde en nystart av en gammal hobby i december förra året. Köpte då ett akvarium på 60 l och bytte upp mig till ett begagnat 100 l för drygt en månad sen.
            Pandamalar är väldigt ömtåliga och måste ha ordentlig filtrering så vattenvärdena hålla tipp topp och du du startade det nya akvariet för ca en månad sen och värdena svajjar säker en hel del och där har du nog orsaken. Vid nitrit så räcker det med ett par msk salt för att lindra skadeverkningen och det klarar alla fiskar!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • MonkanS
              • December 2011
              • 861

              #7
              Tack Åheim för svar...

              Då vet jag nu hur det är med dessa söta pandamalar. En har klarat sig igenom krisen iaf. Det saknas en liten bit på dennes sjärtfena men antar att den växer ut igen. I övrigt simmar den på och äter flitigt.

              Har själv kommit underfund med att det var nog en tillfällig svacka i systemet. Hade också fått en del cyano som nu är på tillbakagång. Nu blir det inga nya firrar förrän det nya, sista i min uppgradering är installerat ordentligt.

              Och då vet jag att jag vågar ha i lite salt nästa gång jag ser att värdena svajar på nåt sätt.
              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

              Kommentar

              • bengtarne
                • October 2010
                • 165

                #8
                Någon som har erfarenhet av cory pandas i 29c vatten?
                Mår de dåligt av det eller funkar det bra? tack

                Kommentar

                • lillfrasse
                  • February 2002
                  • 2228

                  #9
                  De skall ha det lite kallare 22-26 skulle jag säga syrehalten sjunker med värmen.
                  Simma lungt..
                  Lillfrasse..

                  Kommentar

                  • bengtarne
                    • October 2010
                    • 165

                    #10
                    Ursprungligen postat av lillfrasse
                    De skall ha det lite kallare 22-26 skulle jag säga syrehalten sjunker med värmen.
                    Har sterbai's hemma och de mår kalasbra! Det står 22-25c på deras artbeskrivning också men blev lite sugen på ett gäng pandas..
                    Det borde väl fungera ok eller?

                    Kommentar

                    • MonkanS
                      • December 2011
                      • 861

                      #11
                      Min kvarvarande pandamal kompar ihop med mina metallpansarmalar.
                      Så då borde det väl fungera med sterbai´s också kan jag tro.
                      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                      Kommentar

                      • bengtarne
                        • October 2010
                        • 165

                        #12
                        tack

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Jag har ca ett dussin Corydoras panda med 6 Scleromystax barbatus (och fram till idag 14 Brochis), och det funkar bra.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          Arbetssätt...